Detské sväté omše - Tretie z Desatora
DESATORO - PRAVIDLÁ ŽIVOTA V KAŽDOM ČASE
Štvrtá detská sv. omša
Piatok 10. novembra 2023
Rudinská 18,00 hod.
„Pamätaj, že máš svätiť sviatočné dni.“
Aj dnes nás veľmi dobre do problematiky tejto Božej normy voviedli naši mladí so svojou scénkou.... O tom ako dnes ľudia prežívajú nedeľu. Čo je pre nich najdôležitejšie.... (ďakujeme za poučnú scénku...)
Zaujímavé názvy nedele:
Sunday – deň slnka – Sonntag
Die Sonne – slnko Abend - večer
Sobota – sonnabend – predvečer slnka
Воскресенье
Neděle – Domenica
Nedeľa je deň Slnka.
Pozrime do Svätého Písma:
Pre Židov bola posvätná sobota:
Zachovávaj sobotňajší deň, aby si ho zasvätil, ako ti prikázal Pán, tvoj Boh. Šesť dní budeš pracovať a robiť každú svoju prácu, ale siedmy deň je sobota (Dt 5, 12 – 14 )
Ex 20, 8 – 11
8 Spomni na sobotňajší deň, aby si ho zasvätil! 9 Šesť dní budeš pracovať a tvoriť všetky svoje diela, 10 siedmy deň je však sobota Pána, tvojho Boha. Vtedy nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn alebo tvoja dcéra, ani tvoj sluha alebo tvoja slúžka, ani tvoj dobytok, ani cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach! 11 Lebo za šesť dní Pán utvoril nebo a zem, more a všetko, čo je v nich, v siedmy deň však odpočíval. Preto ho Pán požehnal a zasvätil ho.
Dt 5, 12 – 15
12 Zachovávaj sobotňajší deň, aby si ho zasvätil, ako ti prikázal Pán, tvoj Boh. 13 Šesť dní budeš pracovať a robiť každú svoju prácu, 14 ale siedmy deň je sobota, (to jest odpočinok) pre Pána, tvojho Boha; vtedy nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani slúžka, ani tvoj vôl, ani osol, ani nijaký tvoj dobytok, ba ani cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach, aby tvoj sluha a tvoja slúžka mali podobný odpočinok ako ty. 15 Pamätaj, že si bol otrokom v egyptskej krajine a že ťa Pán, tvoj Boh, vyviedol odtiaľ mocnou pravicou a zdvihnutým ramenom: preto ti Pán, tvoj Boh, prikázal zachovávať sobotňajší deň.
Všetky pohľady na židovský šabat sa v kresťanstve menia na nedeľu. To je prvý deň po sobote.
Zmŕtvychvstanie Pána Ježiša sa udialo v nedeľu ráno, v „prvý deň po sobote“. V ten istý deň sa vzkriesený Pán Ježiš zjavil emauzským učeníkom a jedenástim apoštolom v Jeruzaleme. Zoslanie Ducha Svätého sa udialo v nedeľu, v prvý deň oktávy po židovskej Pasche. Bol to deň prvých krstov a prvého ohlasovania radostnej zvesti.
Kým sa udomácnil výraz „nedeľa - deň Pána“, kresťania volali nedeľu jednoducho „prvý deň po sobote“. Bol to radostný a slávnostný začiatok kresťanského týždňa. Slávenie Pánovho dňa sa stalo jedným z podstatných znakov, ktorým sa kresťania odlišovali od okolitého sveta.
Nedeľa má zvláštny status:
Nedeľa je prvý deň týždňa, nedeľa je aj ôsmy deň týždňa.
Katechizmus katolíckej Cirkvi:
2172 Božie konanie je vzorom pre ľudské konanie. Ak Boh „odpočíval“ v siedmy deň (Ex 31,17) , aj človek má „prestať pracovať“ a nechať aj iných, najmä chudobných, aby „si oddýchli“ (Ex 23,12) . Sobota prerušuje každodenné práce a umožňuje oddych. Je to deň protestu proti otroctvu práce a kultu peňazí.
2174 Ježiš vstal z mŕtvych „prvého dňa v týždni“ (638) (Mt 28,1; Mk 16,2; Lk 24,1; Jn 20,1) . Ako „prvý deň“ pripomína deň Kristovho zmŕtvychvstania prvé stvorenie. Ako „ôsmy deň“, ktorý nasleduje po sobote, (349) znamená nové stvorenie, ktoré sa začalo Kristovým zmŕtvychvstaním. Pre kresťanov sa stal prvým zo všetkých dní, prvým zo všetkých sviatkov, dňom Pána (po grécky he kyriake hemera, po latinsky dies Dominica) čiže nedeľou.
„V deň Slnka… sa všetci schádzame preto, že je to prvý deň [po židovskej sobote, ale aj prvý deň], v ktorom Boh, keď premenil tmu a hmotu, stvoril svet, a preto, že náš Spasiteľ Ježiš Kristus v ten deň vstal z mŕtvych.“
Tradícia zachováva spomienku na stále aktuálne povzbudenie: „Do chrámu príď teda včas, pristúp k Pánovi, vyznaj mu svoje hriechy, kajaj sa v modlitbe…, zotrvaj na božskej a posvätnej liturgii, skonči svoju modlitbu a neodchádzaj pred rozpustením zhromaždenia… Lebo tento deň, ako sme to často povedali, je ti daný na modlitbu a odpočinok. Je to deň, ktorý učinil Pán. Radujme sa a plesajme v ňom.“
Obed bez polievky – to nie je obed. Nedeľa bez sv. omše – to nie je nedeľa.
Aký je Tvoj deň nedeľný, taký bude Tvoj deň posledný!
Nedeľa bez svätej omše – celý týždeň bez Božieho požehnania.
Zaujímavý je Šalamún, ktorému Pán Boh dovolil postaviť chrám. V chráme prebýva Boh. Do chrámu potrebujeme ísť každú nedeľu a každý sviatok.
Pán dekan hovoril o Maruške ako najskôr dostala bitku, lebo chcela ísť v nedeľu do kostola, ale potom ocko chodil s ňou......
pán dekan hovoril aj príbeh z Turína: tučné prasa...., mám sa dobre.
Pamätaj na to,
čo je zo všetkého najdôležitejšie.
Pamätaj na Pána Boha.
Moja veľká úloha je:
každú nedeľu a každý sviatok
budem pozývať rodičov
do kostola k Pánu Ježišovi.
obrázky: zdroj internet
Pamätaj, že máš svätiť sviatočný deň
Čítanie z Piatej knihy Mojžišovej
Dt 5, 12 – 15
Pán, tvoj Boh, prikázal zachovávať sobotňajší deň
Zachovávaj sobotňajší deň, aby si ho zasvätil, ako ti prikázal Pán, tvoj Boh. Šesť dní budeš pracovať a robiť každú svoju prácu, ale siedmy deň je sobota, to je odpočinok pre Pána, tvojho Boha; vtedy nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani slúžka, ani tvoj vôl, ani osol, ani nijaký tvoj dobytok, ba ani cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach, aby tvoj sluha a tvoja slúžka mali podobný odpočinok ako ty. Pamätaj, že si bol otrokom v egyptskej krajine a že ťa Pán, tvoj Boh, vyviedol odtiaľ mocnou pravicou a zdvihnutým ramenom: preto ti Pán, tvoj Boh, prikázal zachovávať sobotňajší deň.
Počuli sme Božie slovo.
Toto je deň Krista Pána, radujme sa, aleluja.
Ž 118, 1-2. 16ab+17. 22-23
Oslavujte Pána, lebo je dobrý, *
lebo jeho milosrdenstvo trvá naveky.
Teraz nech hovorí Izrael, že Pán je dobrý, *
že jeho milosrdenstvo trvá naveky. R.
„Pánova pravica mocne zasiahla, *
Pánova pravica ma zdvihla.“
Ja nezomriem, budem žiť *
a vyrozprávam skutky Pánove. R.
Kameň, čo stavitelia zavrhli, *
stal sa kameňom uholným.
To sa stalo na pokyn Pána; *
vec v našich očiach obdivuhodná. R.
Aleluja, aleluja, aleluja.
Kristus, náš veľkonočný Baránok, bol obetovaný. Preto slávme sviatky v Pánovi. Aleluja.
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša
Mt 28, 1-10
Vstal z mŕtvych a ide pred vami do Galiley
Keď sa pominula sobota, na úsvite prvého dňa v týždni prišla Mária Magdaléna a iná Mária pozrieť hrob. Vtom nastalo veľké zemetrasenie, lebo z neba zostúpil Pánov anjel, pristúpil, odvalil kameň a sadol si naň. Jeho zjav bol ako blesk a jeho odev biely ako sneh. Strážnici strnuli od strachu z neho a ostali ako mŕtvi. Anjel sa prihovoril ženám: „Vy sa nebojte! Viem, že hľadáte Ježiša, ktorý bol ukrižovaný. Niet ho tu, lebo vstal, ako povedal. Poďte, pozrite si miesto, kde ležal. A rýchlo choďte povedať jeho učeníkom: ‚Vstal z mŕtvych a ide pred vami do Galiley. Tam ho uvidíte.‘ Hľa, povedal som vám to.“ Rýchlo vyšli z hrobu a so strachom i s veľkou radosťou bežali to oznámiť jeho učeníkom. A hľa, Ježiš im išiel v ústrety a oslovil ich: „Pozdravujem vás!“ Ony pristúpili, objali mu nohy a klaňali sa mu. Tu im Ježiš povedal: „Nebojte sa! Choďte, oznámte mojim bratom, aby šli do Galiley; tam ma uvidia.“
Počuli sme slovo Pánovo.
Prosby:
Milí chlapci a dievčatá, otcovia, mamy, starí rodičia, v tomto našom krásnom chráme si dnes uvedomujeme, aké je dôležité a potrebné, aby sme sem prichádzali pravidelne – zvlášť v nedeľu. Prednesme Pánu Bohu svoje prosby:
1. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí vo svojom liste, že nedeľa je Deň Pána. Práve v nedeľu Pán Ježiš vstal zmŕtvych. Je to najdôležitejší sviatok kresťanstva. Pomáhaj nám, aby sme vždy v nedeľu išli do kostola.
2. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí, že nedeľa je Deň daru Ducha Svätého. Pomáhaj nám, aby sme pravidelne v nedeľu prichádzali prosiť o dary Ducha Svätého.
3. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí, že nedeľa je Deň viery. Pomáhaj nám, aby sme sa vždy v nedeľu v božom chráme posilňovali vo viere.
4. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí, že nedeľa je Deň, ktorého sa nemôžeme zrieknuť. Pomáhaj nám, aby sme nikdy neboli leniví ísť v nedeľu do kostola.
5. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí, že nedeľa je Deň Cirkvi a Eucharistie. Pomáhaj nám, aby sme sa s radosťou stretávali v nedeľu ako jedna rodina v kostole a prijímali Eucharistiu.
6. Pane, svätý pápež Ján Pavol Veľký nám hovorí, že nedeľa je Deň Kristovho svetla – slnka. Pomáhaj nám, aby sme v nedeľu v kostole nabrali Božie svetlo i slnko do celého týždňa.
Pane Ježišu Kriste, Ty si v nedeľu vstal zmŕtvych a zoslal si nám Ducha Svätého. Pomáhaj nám všetkým v Rudinskej, aby sme nedeľu zasvätili Tebe, aby sme chodili pravidelne do kostola a vytvárali krásne farské spoločenstvo. Lebo ty si Boh, ktorý žiješ a kraľuješ na veky vekov. Amen.
DIES DOMINI, Apoštolský list svätého Jána Pavla Veľkého o svätení nedele: Klikni sem.
Šalamún postavil chrám ...
Pozrime, čo hovorí Katechizmus katolíckej Cirkvi:
3.ČLÁNOK
TRETIE PRIKÁZANIE
„Spomeň si na sobotný deň, aby si ho zasvätil. Šesť dní budeš pracovať a tvoriť všetky svoje diela, siedmy deň je však sobota Pána, tvojho Boha. Vtedy nebudeš konať nijakú prácu“ (Ex 20, 8-10).*82 „Sobota bola ustanovená pre človeka, a nie človek pre sobotu. A tak je Syn človeka pánom aj nad sobotou“ (Mk 2, 27-28).
I. SOBOTNÝ DEŇ
2168 Tretie prikázanie Desatora pripomína posvätnosť soboty. „Siedmy deň je… Pánova svätá sobota, deň odpočinku“ (Ex 31,15) .
2169 V tejto súvislosti Písmo pripomína stvorenie: (2057) „Lebo za šesť dní Pán utvoril nebo a zem, more a všetko, čo je v nich, v siedmy deň však odpočíval. Preto Pán požehnal sobotný deň a zasvätil ho“ (Ex 20,11) .
2170 Písmo vidí v Pánovom dni aj pamiatku vyslobodenia Izraela z egyptského otroctva: „Pamätaj, že si bol otrokom v egyptskej krajine a že ťa Pán, tvoj Boh, vyviedol odtiaľ mocnou pravicou a vystretým ramenom: preto ti Pán, tvoj Boh, prikázal zachovávať sobotný deň“ (Dt 5,15) .
2171 Boh zveril Izraelu sobotu, aby ju zachovával na znak neporušiteľnej zmluvy. Sobota je pre Pána; je úplne vyhradená na chválu Boha, jeho stvoriteľského diela a jeho spasiteľných činov v prospech Izraela.
2172 Božie konanie je vzorom pre ľudské konanie. Ak Boh „odpočíval“ v siedmy deň (Ex 31,17) , aj človek má „prestať pracovať“ (2184) a nechať aj iných, najmä chudobných, aby „si oddýchli“ (Ex 23,12) . Sobota prerušuje každodenné práce a umožňuje oddych. Je to deň protestu proti otroctvu práce a kultu peňazí.
2173 Evanjelium uvádza mnoho udalostí, (582) pri ktorých Ježiša obvinili, že porušuje zákon o sobote. Ježiš však nikdy nenarúša posvätnosť tohto dňa. S autoritou mu dáva autentický výklad: „Sobota bola ustanovená pre človeka, a nie človek pre sobotu“ (Mk 2,27) . So súcitom sa Kristus dovoláva toho, že v sobotu je dovolené robiť dobre, a nie zle, zachrániť život, a nie ho zničiť. Sobota je dňom Pána milosrdenstva a uctievanie Boha. „Syn človeka je pánom aj nad sobotou“ (Mk 2,28) .
II. DEŇ PÁNA
„Toto je deň, ktorý učinil Pán, plesajme a radujme sa z neho“ (Ž 118, 24).
DEŇ ZMŔTVYCHVSTANIA – NOVÉ STVORENIE
2174 Ježiš vstal z mŕtvych „prvého dňa v týždni“ (638) (Mt 28,1; Mk 16,2; Lk 24,1; Jn 20,1) . Ako „prvý deň“ pripomína deň Kristovho zmŕtvychvstania prvé stvorenie. Ako „ôsmy deň“, ktorý nasleduje po sobote, (349) znamená nové stvorenie, ktoré sa začalo Kristovým zmŕtvychvstaním. Pre kresťanov sa stal prvým zo všetkých dní, prvým zo všetkých sviatkov, dňom Pána (po grécky he kyriake hemera, po latinsky dies Dominica) čiže nedeľou.
„V deň Slnka… sa všetci schádzame preto, že je to prvý deň [po židovskej sobote, ale aj prvý deň], v ktorom Boh, keď premenil tmu a hmotu, stvoril svet, a preto, že náš Spasiteľ Ježiš Kristus v ten deň vstal z mŕtvych.“
NEDEĽA – ZAVŔŠENIE SOBOTY
2175 Nedeľa sa zreteľne líši od soboty, (1166) po ktorej každý týždeň časovo nasleduje, a pre kresťanov nahrádza jej obradný predpis. V Kristovej Veľkej noci nedeľa završuje duchovnú pravdu židovskej soboty a zvestuje večný odpočinok človeka v Bohu. Veď kult Zákona pripravoval Kristovo tajomstvo a to, čo sa v kulte konalo, zobrazovalo určitý aspekt vzťahujúci sa na Krista:
„Tí, čo žili v starom poriadku vecí, prešli k novej nádeji; už nezachovávajú sobotu, ale žijú podľa Pánovho dňa, v ktorom i náš život povstal skrze neho a skrze jeho smrť.“
2176 Slávením nedele sa zachová morálny predpis prirodzene vpísaný do ľudského srdca, ktorým „sa prikazuje vonkajší kult Boha na znak spoločného dobrodenia, ktoré sa týka všetkých“. Nedeľný kult spĺňa morálny príkaz Starej zmluvy, z ktorého preberá rytmus a ducha tým, že každý týždeň oslavuje Stvoriteľa a Vykupiteľa vlastného ľudu.
NEDEĽNÁ EUCHARISTIA
2177 Nedeľné slávenie Pánovho dňa a Pánovej Eucharistie (1167) je stredobodom života Cirkvi: „Nedeľa, keď sa podľa apoštolskej Tradície slávi veľkonočné tajomstvo, sa má v celej Cirkvi zachovávať ako prvotný prikázaný sviatok.“
„Takisto sa majú zachovávať dni Narodenia nášho Pána (2043) Ježiša Krista, Zjavenia, Nanebovstúpenia a Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi, svätej Bohorodičky Márie, jej Nepoškvrneného počatia a Nanebovzatia, svätého Jozefa, svätých apoštolov Petra a Pavla a napokon Všetkých svätých.“
2178 Táto prax kresťanského zhromaždenia (1343) pochádza zo začiatku apoštolských čias. List Hebrejom pripomína: „Neopúšťajme naše zhromaždenia; ako to majú niektorí vo zvyku, ale navzájom sa povzbudzujme“ (Hebr 10,25) .
Tradícia zachováva spomienku na stále aktuálne povzbudenie: „Do chrámu príď teda včas, pristúp k Pánovi, vyznaj mu svoje hriechy, kajaj sa v modlitbe…, zotrvaj na božskej a posvätnej liturgii, skonči svoju modlitbu a neodchádzaj pred rozpustením zhromaždenia… Lebo tento deň, ako sme to často povedali, je ti daný na modlitbu a odpočinok. Je to deň, ktorý učinil Pán. Radujme sa a plesajme v ňom.“
2179 „Farnosť je určité spoločenstvo veriacich (1567) natrvalo ustanovené v partikulárnej cirkvi, o ktoré je pastoračná starostlivosť pod autoritou diecézneho biskupa zverená farárovi ako jeho vlastnému pastierovi.“ Je miestom, kde všetci veriaci môžu byť zhromaždení na slávenie (2691) nedeľnej Eucharistie. Farnosť uvádza kresťanský ľud (2226) do riadneho liturgického života a zhromažďuje ho na spomínané slávenie; vyučuje spásonosné Kristovo učenie; praktizuje Pánovu lásku v dobrých a bratských skutkoch:
„Môžeš sa modliť aj doma. Nemôžeš sa však modliť tak ako v kostole, kde sa schádza veľký počet otcov, kde sa jednomyseľne vysiela volanie k Bohu… Tu je niečo navyše, totiž svornosť a jednomyseľnosť, puto lásky a modlitby kňazov.“
NEDEĽNÁ POVINNOSŤ
2180 Cirkevné prikázanie určuje a spresňuje Pánov zákon: (2042) „V nedeľu a v iné prikázané sviatky sú veriaci povinní zúčastniť sa na omši.“ (1389) „Prikázaniu zúčastniť sa na omši zadosťučiní, kto je prítomný na omši, kdekoľvek sa slávi v katolíckom obrade buď v sám sviatočný deň, alebo večer predchádzajúceho dňa“
2181 Nedeľná Eucharistia je základom celého kresťanského konania a potvrdzuje ho. Preto veriaci sú povinní zúčastniť sa na slávení Eucharistie v prikázaných dňoch, ak len nie sú ospravedlnení z vážneho dôvodu (ako je napríklad choroba, starostlivosť o dojčatá) alebo dišpenzovaní vlastným farárom. Tí, čo si vedome a dobrovoľne neplnia túto povinnosť, dopúšťajú sa ťažkého hriechu.
2182 Účasť na spoločnom slávení nedeľnej Eucharistie (815) je svedectvom príslušnosti ku Kristovi a jeho Cirkvi a vernosti voči nim. Veriaci tak dosviedčajú svoje spoločenstvo vo viere a láske. Spoločne vydávajú svedectvo o Božej svätosti a o svojej nádeji na spásu. Vzájomne sa posilňujú pod vedením Ducha Svätého.
2183 „Ak chýba vysvätený služobník alebo ak z iného vážneho dôvodu účasť na eucharistickom slávení nie je možná, veľmi sa odporúča, aby sa veriaci zúčastnili na liturgii slova – ak sa nejaká slávi vo farskom kostole alebo na inom posvätnom mieste podľa predpisov diecézneho biskupa – alebo aby venovali primeraný čas modlitbe osobne alebo v rodine, alebo, ak je to vhodné, v skupinách rodín.“
DEŇ MILOSTI A ODPOČINKU OD PRÁCE
2184 Ako Boh „v siedmy deň odpočíval od všetkých diel“ (2172) (Gn 2,2) , aj ľudský život má svoj rytmus práce a odpočinku. Ustanovenie Pánovho dňa (nedele) prispieva k tomu, aby všetci mali dostatočný odpočinok a voľný čas, ktorý by im umožnil pestovať rodinný, kultúrny, spoločenský a náboženský život.
2185 V nedeľu a v iné prikázané sviatky sa veriaci majú zdržiavať vykonávania takých prác a činností, (2428) ktoré sú na prekážku povinnému Božiemu kultu, radosti vlastnej dňu Pána, konaniu skutkov milosrdenstva a potrebnému zotaveniu ducha i tela. Rodinné potreby alebo veľká spoločenská užitočnosť sú oprávnenými dôvodmi na ospravedlnenie od zachovania príkazu o nedeľnom odpočinku. Veriaci majú dbať na to, aby oprávnené ospravedlnenia neviedli k návykom, ktoré by škodili náboženstvu, rodinnému životu alebo zdraviu.
„Láska k pravde hľadá posvätný voľný čas, potreba lásky sa podujíma na odôvodnenú prácu.“
2186 Kresťania, ktorí disponujú voľným časom, majú pamätať na svojich bratov, ktorí majú tie isté potreby a tie isté práva a nemôžu si dopriať odpočinku pre svoju chudobu a biedu. Kresťanská nábožnosť už tradične venuje nedeľu dobrým skutkom a pokorným službám chorým, (2447) telesne postihnutým a starcom. Kresťania majú svätiť nedeľu aj tým, že svojej rodine a svojim blízkym venujú čas a starostlivosť, ktoré im ťažko môžu venovať v iných dňoch týždňa. Nedeľa je aj dňom premýšľania, ticha, vzdelávania sa a meditácie, čo všetko prospieva rastu vnútorného a kresťanského života.
2187 Svätiť nedele a sviatky vyžaduje spoločné úsilie. Každý kresťan sa má vyhýbať tomu, aby bez potreby ukladal iným to, čo by im prekážalo zachovať deň Pána. (2289) Ak zvyklosti (šport, pohostinské služby atď.) a spoločenské povinnosti (verejné služby atď.) vyžadujú od niektorých ľudí nedeľnú prácu, každý si má zodpovedne vyhradiť dostatočný čas na zotavenie. Veriaci majú s umiernenosťou a láskou dbať na to, aby sa vyhli výčinom a násilnostiam, ktoré niekedy vznikajú pri masových zábavných podujatiach. Aj napriek ekonomickým ťažkostiam má verejná moc dbať o to, aby zaistila občanom čas určený na odpočinok a Boží kult. Podobnú povinnosť majú aj zamestnávatelia voči svojim zamestnancom.
2188 Pri rešpektovaní náboženskej slobody (2105) a spoločného dobra všetkých sa kresťania majú pričiniť o to, aby nedele a prikázané cirkevné sviatky boli zákonom uznané za sviatočné dni. Kresťania majú dávať všetkým ľuďom verejný príklad modlitby, úcty a radosti a obhajovať svoje tradície ako cenný prínos k duchovnému životu ľudskej spoločnosti. Ak zákonodarstvo krajiny alebo iné dôvody zaväzujú ľudí pracovať v nedeľu, nech sa aj napriek tomu prežíva tento deň ako deň nášho vyslobodenia, ktorý nám dáva účasť na „slávnostnom zhromaždení“, na spoločenstve „prvorodených, ktorí sú zapísaní v nebi“ (Hebr 12,22-23) .
ZHRNUTIE
2189 „Zachovaj sobotný deň, aby si ho zasvätil“ (Dt 5,12) . „Siedmy deň je… Pánova svätá sobota, deň odpočinku“ (Ex 31,15) .
2190 Sobotu, ktorá predstavovala zavŕšenie prvého stvorenia, nahradila nedeľa pripomínajúca nové stvorenie, ktoré sa začalo Kristovým zmŕtvychvstaním.
2191 Cirkev slávi deň Kristovho zmŕtvychvstania v ôsmy deň, ktorý sa právom volá deň Pána alebo nedeľa.
2192 „Nedeľa… sa má v celej Cirkvi zachovávať ako prvotný prikázaný sviatok.“ „V nedeľu a v iné prikázané sviatky sú veriaci povinní zúčastniť sa na omši.“
2193 „V nedeľu a v iné prikázané sviatky… veriaci… sa majú okrem toho zdržiavať takých prác a činností, ktoré sú na prekážku kultu, ktorý sa má preukazovať Bohu, radosti vlastnej dňu Pána alebo potrebnému zotaveniu ducha i tela.“
2194 Ustanovenie nedele prispieva k tomu, aby „všetci mali aj dostatočný odpočinok a voľný čas na pestovanie rodinného, kultúrneho, spoločenského a náboženského života“.
2195 Každý kresťan sa má vyhýbať tomu, aby bez potreby ukladal iným to, čo by im prekážalo zachovať deň Pána.