Druhý hlavný hriech: lakomstvo

PRÍDEM, UVAŽUJEM, ZMENÍM SA ...

Lakomstvo (lat. avaritia) je v pravom zmysle slova chamtivosť, čiže túžba mať to, čo nemá iný, alebo mať to, čo nepotrebujem.

Chamtivosť: pod tento hriech spadá nezriadená láska k veciam tohto sveta.

Peniaze/majetok zakrývajú nejednému človeku Boha. 

Písmo Sväté o lakomstve:

"Budete ako Boh", tak čítame na prvých stránkach evanjelia. Či v tom okamihu neopantalo lakomstvo srdce našich prvých rodičov? Mať veľa, byť pánom všetkého, byť ako Boh. Následok toho poznáme.

Spomeňte si na smutnú udalosť Achaba a Nabota v Starom Zákone. Achabová manželka Jezabel nahovorí svojho manžela, aby násilím - keď sa to nedá dobrovoľne, odobral majetok svojmu priateľovi Nabotovi. Výsledok je tragický: zahynú všetci traja.

Jedným z najtragickejších zážitkov, ktoré sám Kristus Pán zažil v svojom živote tu medzi nami, bola Judášova zrada.

"Čo mi dáte a ja vám ho zradím!" A zradil ho za tridsať strieborných.

 

Bohatý mladík   Mk 10, 17 – 27

Ježiš naňho pozrel s láskou a povedal mu: „Jedno ti ešte chýba. Choď, predaj všetko, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma!“ 22 On pri tomto slove zosmutnel a odišiel zarmútený, lebo mal veľký majetok. 23 Ježiš sa rozhliadol a povedal svojim učeníkom: „Ako ťažko vojdú do Božieho kráľovstva tí, čo majú majetky!“

Človek si môže pomýliť svojho boha: Lk 16, 19 – 31

Boháč a Lazár: Bol istý bohatý človek. Obliekal sa do purpuru a kmentu a deň čo deň prepychovo hodoval. Pri jeho bráne líhal akýsi žobrák, menom Lazár, plný vredov.

Svätý Pavol píše: 

1 Tim 6, 9 – 10

Lebo tí, čo chcú zbohatnúť, upadajú do pokušenia a osídla a do mnohých nezmyselných a škodlivých žiadostí, ktoré ľudí ponárajú do záhuby a zatratenia.

Lebo koreňom všetkého zla je láska k peniazom; niektorí po nich pachtili, a tak zablúdili od viery a spôsobili si mnoho bolestí.

 

Ananiáš a Zafira, ich lakomstvo poznáme zo Skutkov apoštolov. Preto sú oni pre nás - všetci, takým veľkým výkričníkom a takou veľkou výstrahou.

"Chráňte sa lakomstva!" Apoštol Pavol keď sa obracia k prvým kresťanom v Korinte a v Ríme, hovorí toto: "Vravím vám, že ani smilníci, ani modloslužobníci, ani lakomci nevojdú do Božieho kráľovstva." Z toho vychádzali cirkevní otcovia, aby tak prvé kresťanské spoločenstvo i svätú Cirkev chránili pred touto strašnou duchovnou pliagou.

Svätý Gregor Naziánsky keď uvažuje o lakomstve a o lakomcoch, hovorí toto: "Lakomec je ako sud bez dna. Lejte doňho koľko len chcete a on je stále prázdny..

Podľa sv. Tomáša Akvinského lakomstvo je neumiernená láska k majetku. Samotné lakomstvo je vždy hriechom. Pokiaľ odporuje spravodlivosti, je celým svojim rodom ťažký hriech.

 

Chamtivec a skupáň: nie je to isté, je tu veľký rozdiel.

Chamtivosť – ten chce len brať.

Skúpy – ten nechce dávať.

 

Prečo je lakomstvo medzi hlavnými hriechmi?

Hádka o dedičstvo

Aj tzv. katolíckych rodinách.

Pokiaľ rodičia žili, boli sme parádna rodina, keď zomreli, celý čas máme hádky o dedičstvo.

Nasleduje balík hriechov:

Žiarlivosť, závisť, neochota, klamstvo, nenávisť...

 

Chamtivosť bola, je a asi aj bude motorom svetovej ekonomiky.

 

Lakomstvo je proti Bohu, proti samému sebe a proti blížnemu.

Chamtivým človekom je žena, ktorá sa vydá za peniaze; verejný činiteľ, ktorý prijme úplatok; obchodník, ktorý kladie zisk nad práva človeka; biskup, ktorý je servilný ku skazenej politickej moci lebo získava za to finančný, či iný benefit...

Chamtivosť je na tomto svete oveľa rozšírenejším hriechom, ako sme to ochotní priznať.

Lakomstvo a chamtivosť ničia človeka, pretože zatvrdzujú srdce.

Jeden z dôvodov, prečo Ježiš prišiel na túto zem bolo, aby človeku stanovil jasný rozdiel medzi nekonečnou hodnotou duše a pominuteľnými vecami nášho života.

“Lebo kde je váš poklad, tam bude aj vaše srdce (Lk 12,34).”

Boh nie je oproti bohatstvu. Len nesmie byť pre teba cieľom, ale prostriedkom.

 

Arcibiskup Fulton Sheen píše:

Náš Pán nenadbiehal mocným a bohatým. Človeka upozornil, že nemôže slúžiť obom pánom, aj Bohu aj mamone. Nenarodil sa v hoteli, nemocnici, ale v maštali si zvolil miesto svojho narodenia. Neinvestoval peniaze, aby zarobil, ďalšie peniaze, ale živil sa manuálnou prácou. Počas troch rokov svojho verejného pôsobenia nemal kde hlavu skloniť. Nevlastnil nič. „Líšky majú svoje skrýše a nebeské vtáky hniezda, ale Syn človeka nemá kde hlavu skloniť“(Mt 8,20). Počas svojej smrti nezanechal žiaden majetok. Svoju matku zveril Jánovi, šaty dal svojim katom. Dokonca aj hrob mu bol darovaný druhým. Bez akéhokoľvek majetku žil, bez majetku aj zomrel.

Nevyrobil problém s dedičstvom.

Lakomstvo v Cirkvi. Otec arcibiskup Alojz Tkáč na Trnavskej novéne 1990:  Drahí moji, na tomto mieste uznávam i ja sám, ako biskup, že mnohokrát, i my kňazi sme narobili svätej Cirkvi veľa škody. Pretože sme niekedy veľmi radi mali peniaze. Z toho vzniklo veľa pohoršenia, mnoho zlej krvi. A v tejto chvíli vás ja prosím: "Odpusťte nám! Odpusťte svojim kňazom túto tak škaredú neresť!"

Čím sa menej človek zviazal s týmto svätom, tým sa mu bude zem ľahšie opúšťať. Kde je náš poklad, tam je aj naše srdce.

V každom z nás drieme lakomstvo....

Lakomec a jeho iná tvár:

Prepych, nenásytnosť, hrabivosť, osobný zisk, krádež, úplatkárstvo, skupáň, luxus, obchod s ľuďmi – otrokárstvo –  napr. Josefína Bakhita, lúpež, simónia, úžera, krivá prísaha, ohováranie, podvody, korupcia, prostitúcia, vydieranie...

 

Ako liečiť chamtivosť, lakomstvo???

Pán Ježiš pripomína. Lk 12, 13 – 21

„Dajte si pozor a chráňte sa všetkej chamtivosti. Boh hovorí lakomému boháčovi: »Blázon! Ešte tejto noci požiadajú od teba tvoj život, a čo si si nahonobil, čie bude?«  Tak je to s tým, kto si hromadí poklady, a pred Bohom nie je bohatý.“

Všetko má smerovať k tomu, aby bol človek spasený!

Do neba nezoberieme hmotný majetok, iba to, čo sme urobili dobré, alebo zlé!

Daj drobnú oferu: chudobným, bezdomovcom, na misie,  do Indie malomocným, teraz pre Ukrajinu...

Daj svoj desiatok

 

Mal 3, 7 – 10

Odo dní svojich otcov ste sa odkláňali od mojich zákonov a nezachovávali ste (ich); obráťte sa ku mne a obrátim sa k vám, hovorí Pán zástupov. Spytujete sa: »V čom sa máme obrátiť?« Môže človek ukracovať Boha? Lebo vy ma ukracujete. Spytujete sa však: »V čomže ťa ukracujeme?« V desiatku a poplatkoch.  Kliatba vás zasiahla, lebo ma ukracujete vy, celý národ.

Abrahám (Abram) nás učí:

Salemský kráľ Melchizedech priniesol chlieb a víno; bol totiž kňazom najvyššieho Boha. Požehnal ho a povedal: „Buď požehnaný, Abram, od najvyššieho Boha, Stvoriteľa neba a zeme! Nech je zvelebený najvyšší Boh, ktorý ti dal do rúk tvojich nepriateľov!“ A on mu dal desatinu zo všetkého. (Gn 14, 18 – 20)

Máš, daj, podeľ sa s druhým – pomôž inému.

Božia Prozreteľnosť na Teba nezabudne! Štedrá Božia ruka odmení tvoju štedrosť.