Fatimská slávnosť v decembri 2025

Dnes je veľký deň. Panna Mária Guadalupská má sviatok, teda hlavná Patrónka oboch Amerík oslavuje. My na Rorátoch čakáme Pána Ježiša spolu s pápežom Levom XIV. A práve dnes má pápež Lev výročie: 12. 12. 2014 prijal biskupskú vysviacku. A tak všetky dnešné modlitby obetujeme za neho. Nech ho Panna Mária – a to je jedno, či Fatimská, Guadalupská, Rudinštianska, alebo Loretská, stále je to jedna a tá istá Mária – ochraňuje, sprevádza, vyprosuje mu milosti pre pápežskú službu.
Stretli sme sa opäť pri Matke, aby sme ju prosili, aby sme jej ďakovali za všetky milosti, ktoré nám sprostredkúva. Naše ženy nám spevom skrášlili Fatimskú slávnosť, znova sme v procesii putovali s Máriou ako vo Fatime, aby sme sa zas zasvätili Božej Matke a vyprosovali milosti pre Svätého Otca.
Pán dekan pokračoval v zaujímavých pohľadoch na modlitbu ´Zdravas Mária´. Dnes sa venoval slovám MILOSTI PLNÁ:
„Zdravas, milosti plná,“ hovorí archanjel Gabriel Márii.
Prečo nehovorí „Zdravas, Mária, milosti plná,“ ale „Zdravas, milosti plná?“ Alebo možno nepozná Jej meno? Ale evanjelista píše, že bol poslaný k panne menom Mária (Lk 1,27). V pozdrave archanjel vynecháva meno, ktorým sa Mária navonok odlišovala od ostatných, aby zdôraznil, že výnimočná plnosť milosti Ju vnútorne odlišuje od ostatných viac ako Jej meno samotné. Výraz „plná milosti“ tu teda označuje vlastné meno. Táto plnosť milosti odlišuje Pannu od ostatných, pretože hoci svätí Otcovia a Proroci mali milosť, neprijali ju v takejto plnosti. (por. De Annunt, sv. Peter Chryzolog)
MÁRIA vyvolená za Matku Pána a vystrojená plnosťou milosti
Svätý Ján Pavol Veľký na všeobecnej audiencii pre veriacich 8. mája 1996 povedal:
V správe o Zvestovaní prvé slová anjelského pozdravu „Zdravas”' (Raduj sa) sú výzvou k radosti, ktoré pripomínajú proroctvo Starého zákona adresované „dcére sionskej Týmto sme sa zaoberali v predchádzajúcej katechéze a vymenovali sme aj dôvody, na ktorých sa táto výzva zakladá: prítomnosť Boha uprostred svojho ľudu, príchod mesiášskeho kráľa a materská plodnosť. Tieto dôvody nachádzajú v Márii svoje naplnenie.
Anjel Gabriel pozdravuje Máriu slovom „chaire” „raduj sa' a potom ju nazýva „kecharitoméne” „plná milosti”. Slovo „chaire” a „kecharitoméne” v gréckom texte navzájom úzko súvisia. Mária sa vyzýva, aby sa predovšetkým radovala, lebo ju Boh miluje a že vzhľadom na jej božské materstvo ju naplnil milosťou!
Viera Cirkvi a skúsenosť svätých učia, že milosť je prameňom radosti a že pravá radosť pochádza od Boha. Božský dar pôsobí v Márii ako aj vo všetkých kresťanoch hlbokú radosť.
„Kecharitoméne”: Toto slovo adresované Márii sa javí ako osobitná vlastnosť na označenie ženy, ktorá je určená na to, aby sa stala Ježišovou matkou. Toto vyzdvihuje konštitúcia Lumen gentium, keď tvrdí: „.. .zvestujúci anjel podľa Božieho príkazu pozdravil nazaretskú Pannu ako „milosti plnú” (LG, 56).
Skutočnosť, že ju nebeský posol takto nazýva, dodáva anjelskému pozdravu vyššiu hodnotu: je v ňom odhalený skrytý Boží plán spásy vzhľadom na Máriu. Ako som v encyklike Redemptoris Mater napísal: „plnosť milosti dokazuje aj všetku nadprirodzenú štedrosť, ktorej sa Mária teší, že bola vyvolená a určená za Kristovu Matku” (č. 9).
„Plná milosti” je meno, ktoré má Mária u Boha.
Podľa rozprávania evanjelistu Lukáša anjel ho používa skôr, než vysloví meno „Mária” , a tak stavia do svetla prevládajúcu bytostnú črtu, ktorú Pán vníma v osobe nazaretskej Panny.
Označenie „plná milosti” je preklad gréckeho slova „kecharitoméne”, ktoré je trpným príčastím. Aby sa presnejšie vyjadril odtieň gréckeho slova, nemalo by sa hovoriť
jednoducho „plná milosti”,
ale „naplnená milosťou”
alebo „obdarená milosťou”,
čím by sa jasne vyzdvihlo,
že ide o DAR, ktorý Boh udelil Panne.
Dôležité slovo v gréckej modlitbe Zdravas Mária je kecharitomene. Chaire kecharitomene je slovo, ktorým anjel začal svoj rozhovor s Máriou v Nazarete. Kecharitomene je termín, ktorý sa ťažko prekladá do slovenčiny. Toto príčastie pochádza zo slovesa charito, ktoré znamená: „preukázať niekomu milosť“, „naplniť niekoho milosťou“, „urobiť plným milosti“.
Kecharitomene zhruba znamená: „poctený“, „obdarený milosťou“, „poctený milosťou“, „milovaný Bohom“. Je zaujímavé, že tu použité príčastie hovorí o prítomnom čase. Preto nejde ani tak o to, že Mária bola obdarená milosťou, ale o to, že je to tak teraz, že je to trvalý stav. Stojí za zváženie anjelove slová: „plná milosti“, ako sú uvedené v Biblii, pretože anjel oslovuje Máriu práve týmto spôsobom. Toto je jej nové meno: plná milosti, gratia plena, a v origináli: kecharitomene. A tu už máme problém s pochopením tohto slova. Čo to vlastne znamená? Dalo by sa preložiť: naplnená milosťou, milovaná Bohom, vyvolená Bohom. Alebo: Ty, ktorá si sa stala zvláštnym objektom Božej lásky, Ty, ktorá si bola obdarovaná. Toto nové meno pre Máriu by malo zmeniť naše chápanie jej života a služby. Všetko v jej živote je dar. Mária prijíma všetko od Boha a potom to odovzdáva všetkým ľuďom – tým, ktorých stretáva na svojej životnej ceste. Delí sa o milosť, ktorú dostala. To je jasne vidieť, keď spieva hymnus Magnificat: „Veľké veci mi urobil Všemohúci“ (Lk 1,49). Jej život sa stáva neustálym prijímaním darov a neprestajným ďakovaním. Ale za čo Mária vzdáva vďaku?
Po prvé, za niečo najzrejmejšie: dar života.
Mária ďakuje Bohu za to, že ju stvoril, za to, kým je, za to, čím je. Po druhé, za dar neustálej Božej prítomnosti s ňou.
Po tretie, za dar Boha v nej, za svojho Syna:
„Pán je s ňou.“ Mária sa stáva chrámom, Božím svätostánkom. V tomto kontexte tieto jednoduché slová ruženca nadobúdajú mimoriadny význam: Boh by chcel, aby sme, hľadiac na Máriu a napodobňujúc ju, začali žiť a konať tak, ako ona. Ako píše svätý Ján Pavol Veľký, Mária je Panna Eucharistie – Panna vďakyvzdania – a On si želá, aby sme najprv rozpoznali a začali ďakovať za veľké veci, ktoré Boh už urobil a stále robí v našich životoch. Ježišova Matka chce, aby sa môj a váš život stal Eucharistiou. A za čo môžeme ďakovať? Ako ona, za tie najjednoduchšie a zdanlivo zrejmé veci. Po prvé, za život, pretože je to dar. Preto sa vynárajú otázky: ako si ju vážim, ako pristupujem k svojmu životu, som za ňu vďačný, napriek jeho mnohým zvratom, obratom, ťažkostiam, utrpeniam a krivdám.
Svätý pápež Pavol VI. v mariánskej exhortácii Marialis Cultus zdôrazňuje: „Lebo nie je možné správne uctievať plnosť milosti bez rešpektovania Božej milosti v sebe samom.“ Sebaúcta a boj o čistotu srdca sú plodmi zotrvania v blízkosti Márie a uznávania určitých podstatných vecí vo vlastnom živote.
Uznávam teda, že môj život je dar a že ja sám som dar? Dokážem ďakovať Bohu za to, že mám jedlo, za prácu, rodinu, spoločenstvo – za zdanlivo samozrejmé veci? V maličkostiach, ako hovorí svätá Terézia od Dieťaťa Ježiša, sa rodí svätosť. Ďakujem svojim blízkym za všetko, čo deň čo deň dostávam? Dokážem povedať ďakujem za večeru, za úsmev, za to, že som tam, za to, že som niečo doma opravil? Alebo sa k tomu všetkému správam ako k niečomu, čo si jednoducho zaslúžim – od Boha aj od iného človeka. Považujem to za povinnosť svojich blízkych? Uvedomujem si, aký som obdarovaný? Aj keď dary, ktoré každý deň dostávam, sú jednoduché veci. Takto Mária žije, inak myslí, chce a dokáže ďakovať.
Najkrajšie vďakyvzdanie, ku ktorému nás Mária pozýva, je Eucharistia –
naša každodenná účasť na svätej omši, čerpanie života z nej, naša prítomnosť. Mária nás povzbudzuje k stretnutiu s Bohom, priťahuje nás k nemu práve cez ruženec.
Milosť je v náboženskom zmysle dar daný ľudstvu Bohom, dar udelený bez zásluh, dar daný slobodne. Katechizmus jasne učí, že milosť je Božia priazeň, Jeho bezplatná pomoc, aby sme mohli správne odpovedať na Jeho volanie (KKC 1996). Mária potrebovala Božiu milosť; bola odpustená, aby povedala anjelovi fiat, aby súhlasila s Božím návrhom stať sa Matkou Božieho Syna. Milosť je dar, ktorý ospravedlňuje a posväcuje, ktorý nás začleňuje do Božieho diela a umožňuje nám spolupracovať na spáse iných (porov. KKC 2003). Mária potrebovala Božiu milosť, potrebovala ospravedlnenie a posvätenie, aby mohla tak úzko spolupracovať v diele spásy, počať a porodiť Spasiteľa sveta.
Milosť je účasť na Božom živote; je to prepojenie Stvoriteľa a stvorenia. Milosť je Boh, ktorý sa dáva (porov. KKC 1997). Mária potrebovala Božiu milosť, aby jej život bol tak dokonale prepletený s Božím životom, že doň nikdy nevstúpi ani tieň hriechu.
Milosť je krása a ľudská milosť, ktorá vyplýva zo spojenia s Bohom. Krása a milosť sa nachádzajú všade, kde sa objavuje Božie konanie, všade, kde je Jeho prítomnosť. Mária je krásna v Božích očiach aj v ľudských očiach; je plná milosti. Máriino odpustenie, Božie udelenie milosti, nebolo v žiadnom prípade odmenou za jej život zasvätený Bohu, ani to nebola v žiadnom prípade jej zásluha. Toto odpustenie je výlučne a výlučne prejavom najväčšej Božej milosti. Kecharitomene svedčí o Božej veľkosti. A tak je to vždy s Jeho milosťou.
Boh je Zdroj milosti
Zdrojom všetkých milostí je teda iba Boh. On je najväčším dobrodincom človeka. Mária nebola a nie je zdrojom milosti, ale iba osobou, ktorú Boh najviac uprednostňuje. Inými slovami, je tiež najjasnejším znakom Jeho milosti.
„Omilostená, poctená milosťou, milovaná Bohom“ je v istom zmysle najvhodnejšie meno pre Máriu. Vieme, že anjel v scéne Zvestovania nepoužil jej meno, nenazval ju „Mária“. Bolo to, akoby jej chcel, aj nám, objasniť, že toto kecharitomene je jej najvhodnejšie meno, pretože najpresnejšie odráža veľkosť Boha pôsobiaceho v jej živote. „Raduj sa, Požehnaná, Obdarená milosťou“ – Raduj sa, Mária!
Poďakujme Bohu za Jeho milostivosť, za Jeho milostivosť voči Márii a za Jeho milostivosť voči nám. Boh nám aj naďalej udeľuje svoje milosti. Prosme Máriu, aby nám pomohla správne reagovať na Božie dary. Veď to dokázala najdokonalejšie, a preto je v tomto smere našou najlepšou učiteľkou.
Znova zopakujme:
„Plná milosti“ je nové meno,
ktoré Boh dal Márii.
Dnes uvažujme nad krásou Panny Márie Nepoškvrnenej. Evanjelium, ktoré opisuje epizódu Zvestovania, nám pomáha porozumieť tomu, čo oslavujeme týmto i ďalšími sviatkami zasvätenými našej krásnej Božej Matke. Predovšetkým prostredníctvom anjelského pozdravu oslovuje Máriu slovom, ktoré nie je ľahké preložiť a znamená „naplnená milosťou“, „stvorená milosťou“, „plná milosti“ (Lk 1,28). Predtým, ako bola nazvaná Máriou, Boh ju nazval „plnou milosti“, a tak odhaľuje nové meno, ktoré jej patrí viac ako meno od jej rodičov. Aj my ju takto nazývame, s každým vysloveným Zdravas´ Mária.
Čo znamená „plná milosti“? Mária je naplnená Božou prítomnosťou a ak je úplne „obývaná“ Bohom, nie je v nej miesto pre hriech. Je to mimoriadna vec, pretože všetko na svete je žiaľ znečistené zlom. Každý z nás, pozerajúc sa do seba, vidí niektoré svoje temné stránky. Dokonca aj tí najväčší svätí boli hriešnici a všetko v skutočnosti, aj tie najkrajšie veci, sú korodované zlom – všetko okrem Márie. Je to jediná „vždy zelená oáza“ ľudstva, jediná, ktorá je nekontaminovaná, stvorená Nepoškvrnená, aby so svojou odpoveďou „áno“, Bohu, ktorý prišiel na svet, privítala a začala novú históriu.
Zakaždým, keď ju uznávame ako „plnú milosti“, dávame jej najväčší kompliment, ktorý jej dal Boh. Krásny kompliment, ktorý treba dať žene a zdvorilo jej povedať, že vyzerá prekrásne. Keď povieme Márii „plná milosti“, v určitom zmysle jej to hovoríme aj na najvyššej úrovni.
V skutočnosti ju poznáme
ako navždy mladú, pretože
nikdy nezostarla hriechom.
Existuje len jedna vec, ktorá nás robí starnúcimi, vnútorne starnúcimi – nie starými telom – ale hriechom.
Hriech nás zostaruje,
pretože nám zatvrdzuje srdce.
Zatvára ho, robí ho nečinným a vysušeným.
Ale ONA „plná milosti“ je bez hriechu.
Takže je vždy mladistvá; je „mladšia ako hriech“
a „najmladšia z ľudstva.“
(Porov. Georges Bernanos, Diary of a Country Priest),
Touto slávnosťou si chceme uctiť Pannu Máriu ako spolupracovníčku v Božom pláne od Vtelenia Ježiša Krista až po vykúpenie sveta. Mária bola prostrednica medzi Ježišom a svätým Janom Krstiteľom, pri Jánovom posvätení, ktoré sa udialo ešte pred jeho narodením. Ona požiadala Krista, aby urobil prvý zázrak na svadbe v Káne, ešte pred začiatkom jeho verejného účinkovania.
Počas umučenia Ho nasledovala na každom kroku a ukázala nám, že s jeho poslaním splatiť dlh za hriechy ľudstva je pevne spojená. Po zmŕtvychvstaní zostúpil Duch Svätý najskôr na ňu a potom na apoštolov, čím ukázal, že je sprostredkovateľkou milostí pre rodiacu sa Cirkev. Vďaka svojmu božskému materstvu
sa Mária spolupodieľala na vykúpení
a prijala úlohu prostrednice všetkých milostí.
V roku 1921 ustanovil
pápež Benedikt XV. 8. november za sviatok
Panny Márie Prostrednice všetkých milostí.
Túto pravdu obdivuhodne vyjadruje
text svätého Ľudovíta Grigniona z Montfortu:
„Iba Mária našla milosť pred Bohom (Lukáš 1,30) bez pomoci iného stvorenia. A po nej všetci, ktorí našli milosť pred Bohom, ju našli iba prostredníctvom nej. Mária bola plná milosti, keď ju pozdravil archanjel Gabriel ( Lukáš 1, 28) a bola naplnená milosťou, keď ju Duch Svätý tak tajomne zatienil (Lukáš 1, 35).“
„Zo dňa na deň, z okamihu na okamih, v nej rástla táto dvojnásobnú plnosť natoľko, že dosiahla nesmiernu a nepredstaviteľnú mieru milosti. Až tak, že Všemohúci z nej urobil jediného správcu Jeho pokladov a jediného rozdávača všetkej Jeho milosti, aby mohla zušľachtiť, povýšiť a obohatiť každého, ktorého si vyberie. Môže ich viesť po úzkej ceste do neba a viesť ich cez úzku bránu k životu. Môže dať kráľovský trón, žezlo a korunu komukoľvek, koho si vyvolí. Ježiš je vždy a všade Plodom a Synom Márie a Mária je všade skutočným stromom, ktorý prináša ovocie života, pravou Matkou, ktorá nesie tohto Syna.“ (Pravá oddanosť k Panne Márii, č. 44)
Toto je jeden z najobdivuhodnejších textov svätého Ľudovíta Grigniona z Montfortu, ktorý nepotrebuje komentár. Ale pretože moje poznámky sú iba spôsobom, ako vzdať úctu k Panne Márii, dovoľte mi, aby som to skúsil.
Za ústrednou myšlienkou tohto textu stojí pravda, že Panna Mária je Prostrednicou všetkých milostí. Táto myšlienka je spojená obdivuhodným faktom, ktorý je zaznamenaný v slovách o živote Panny Márie aj Dieťaťa Ježiša: že sa v nej milosť neustále zväčšovala. Ľudovít Grignion vysvetľuje tento proces takto.
Už pred Zvestovaním bola plná milosti. Vždy bola taká. Ale v určitom okamihu, vďaka jej dokonalej korešpondencii s každou tou milosťou a tiež zvláštnou láskou k Bohu, nášmu Pánovi, milosť v jej duši vzrástla takým spôsobom, že sa stala hodnou byť Matkou Ježiša Krista, hypostaticky spojeného s druhou osobou Najsvätejšej Trojice. Duch Svätý ju považoval za dokonalú, aby bola Jeho manželkou, a Božie Slovo bolo počaté v jej ľudskom tele.
Sv. Ľudovít tu ponúka hlboké porozumenie tomu,
že v okamihu Vtelenia dostala Panna Mária
nové množstvo milostí,
ktoré bolo pridané k prvému.
Už bola hodná byť snúbenicou Ducha Svätého a aj matkou Vteleného Slova. Potom v nej došlo k novému rozmnoženiu milostí, až získala ich nadmieru. Viac ako hojnosť, úplnú plnosť.
Možno si predstaviť nesmiernosť milostí, ktoré dostávala počas tehotenstva, keď sa v nej formovalo Telo Nášho Pána a deväť mesiacov ho nosila v lone. Žil v nej ako vo svätostánku. Človek si môže len predstavovať, aké milosti z tohto kontaktu duší, dostávala Panna Mária vo svojom duchovnom živote.
Bol to druh vzájomného daru:
zatiaľ čo v nej sa formovalo Jeho telo,
On formoval jej dušu
a robil ju stále dokonalejšou,
udeľoval jej neslýchané milosti.
Neviem, či aspoň tí najvyšší Anjeli sú schopní úplne to pochopiť. A potom s úžasnou vernosťou dokonale zodpovedala všetkým týmto milostiam.
Potom povedal pán dekan pár myšlienok dnešnému sviatku Roberta Prvosta:
Peru má v srdci súčasného pápeža veľmi dôležité miesto. Po druhýkrát tam otec Robert prišiel už ako biskup Chiclayo. 3. novembra 2014 ho pápež František menoval apoštolským administrátorom a
12. decembra 2014 bol vysvätený za biskupa.
Pánd dekan spomenul aj filipínskeho Kardinála, ktorý hovoril o tom, ako ho mama ľúbila.
„Lebo si z detí najškaredší, preto Ťa ľúbim“!
Čím sme hriešnejší, tým nás Ježiš viac miluje.
Čo povedal sv. Faustýne? Hriešnici majú zvláštne miesto v jeho srdci. Pozýva nás – hriešnikov, aby sme ľutovali a tak začali nový život
Mama ľúbi syna, lebo je najškaredší.
Pán dekan pripomenul dnšný sviatok Panny Márie Guadalupskej a vyzdvihol hlavnú myšlienku Mamy Márie: „Nie som tu ja, tvoja matka?
Čo znamená „plná milosti“? Mária je naplnená Božou prítomnosťou a ak je úplne „obývaná“ Bohom, nie je v nej miesto pre hriech. Je to mimoriadna vec, pretože všetko na svete je žiaľ znečistené zlom.
Buďme plní Boha,
vyhýbajme sa hriechu,
pretvárame zlý svet svojim dobrým životom.
Čo hovoria svätci o Márii:
Svätý Alfonz Liguori: Kto slúži Márii, má takú istotu neba, akoby tam už bol! Je nemožné, aby sa služobník Márie odsúdil, pokiaľ jej verne slúži a odporúča sa jej. Ak by niekto spojil lásku všetkých detí k ich matkám, všetkých matiek k svojim deťom... všetkých svätých a anjelov k svojim oddaným, táto láska by sa ešte nevyrovnala láske, ktorú Mária má k jednej z našich duší.
Sv. Ambróz: Máriina veľkosť je taká nesmierna, že pri jej opise sa všetky jazyky zakoktávajú, každý rozum prestane myslieť, všetky prirovnania a obrazy zlyhávajú!
Sv. Anzelm: Je nemožné, aby vec zlyhala, keď je v Máriiných rukách. Ten, za koho sa Mária modlí, aj keď len raz, bude spasený. Keby som už bol jednou nohou v pekle, Mária by prišla na moje prvé zavolanie, aby ma odtiaľ vytrhla!
Sv. Bernard: Keby Mária prosila o spásu obráteného hriešnika a všetci anjeli a celé nebo by žiadali jeho zatratenie, Máriina prosba by bola vypočutá. - Ten, za koho sa Mária prihovára, nezahynie, pretože jedno jej slovo znamená viac ako modlitby celého neba.
Svätý Ján Mária Vianney: Verím, že až na konci sveta Mária nájde úplný pokoj. Dokial svet existuje, je priťahovaná zo všetkých strán. Mária je ako Matka, ktorá má veľa detí a neustále chodí od jedného k druhému! - Máriino srdce je k nám také nežné, že srdcia všetkých matiek, spojené, sú v porovnaní s jej kúskom ľadu!
- Boh mohol stvoriť krajší svet,
ako je ten, ktorý existuje.
Ale nemohol stvoriť
dokonalejšiu bytosť ako Máriu!
---------------------------
Cez Roráty 2025 čakáme na Pána Ježiša s pápežom Levom XIV.
A práve Róbert Prevost prijal biskupskú vysviacku počas misií v Peru 12. decembra 2014
na veľký mariánsky sviatok celej Latinskej Ameriky –
sviatok Panny Márie Guadalupskej, patrónky počatého života.
Príďte sa modliť svätý ruženec...
