V tejto časti nového podcastu „Božie Slovo medzi nami“ (BSMN) nám prof. F. Trstenský ponúka zamyslenie nad evanjeliom z Mt 5, 13 - 16. Ježiš vyzýva svojich učeníkov, aby boli soľou a svetlom pre tento svet. Prajem Vám príjemné počúvanie.
V tejto časti nového podcastu „Božie Slovo medzi nami“ (BSMN) nám prof. F. Trstenský ponúka zamyslenie nad evanjeliom z Mt 5, 1-12. Sú to známe Ježišove blahoslavenstvá. Prajem Vám príjemné počúvanie.
Pápež sv. Pavol VI.: Najsvätejší mezi učencami, najučenejší medzi svätcami!
s. Bernadeta: Najväčší básnik medzi teológmi a najväčší teológ medzi básnikmi!
sv. Tomáš: Pravú múdrosť som dosiahol modlitbou, pôstom a kajúcnosťou. Pre oltárom a pred krížom som sa naučil viac ako z kníh.
Jeden z najväčších učencov a mudrcov Cirkvi bol práve sv. Tomáš Akvinský. Narodil sa v roku 1225 na zámku Roccasecca d’Aquino pri Monte Cassine (dnešné Taliansko, Lazio). Bol tichej, ale veselej povahy. Ako päťročného ho otec dal do benediktínskeho opátstva na výchovu a vzdelávanie. Bol taký nadaný, že už ako desaťročný mohol ísť študovať na vysokú školu do Neapola. No rodičia to zatiaľ nedovolili a zobrali si ho domov. Tomáš sa usilovne učil, modlil, pomáhal chudobným. Stávalo sa, že vyprázdnil pre nich aj celú komoru. Ako štrnásťročný odišiel na univerzitu do Neapola. Tomáš aj tu bol veľmi horlivý. Zoznámil sa s rehoľou dominikánov a rozhodol sa, že do nej vstúpi. Rodičia mu v tom bránili. Chceli, aby sa stal radšej benediktínom a aby žil v blízkosti rodného zámku. V budúcnosti by sa snáď stal aj opátom. On však chcel zostať v žobravej reholi. Najbližší príbuzní ho všemožnými spôsobmi odhovárali. Dokonca ho aj fyzicky trápili. Potom jeho bratia najali aj nemravné dievča, aby ho zviedlo. Tomáš však odolal. S horiacim polenom z ohniska ju vyhnal preč. Dva roky bol uväznený svojou rodinou, až sa to dozvedel pápež Inocent IV. a cisár Fridrich II. Až na ich prehováranie pustili Tomáša, aj to takým spôsobom, aby bratia o tom nevedeli, len jeho matka. O rok nato Tomáš zložil slávnostné rehoľné sľuby.
George Weigel, americký teológ, poskytol rozhovor denníku La Repubblica. Deliaca čiara v súčasnej komunite veriacich zostáva podľa jeho názoru celkom jasná. Živé prúdy Cirkvi vo svete sú zosobnením smerodajného výkladu Druhého vatikánskeho koncilu, ktorý podali sv. Ján Pavol II. a Benedikt XVI. Na druhej strane, vymierajúce prúdy sa stále snažia implementovať nesprávnu verziu katolicizmu - cirkev žijúcu podľa ducha doby.
Príkladom takéhoto kresťanstva je podľa oficiálneho životopisca sv. Jána Pavla II. cirkev v Nemecku. Dokonca aj kardinál Walter Kasper sa obáva o osud cirkvi v Nemecku, je znepokojený z toho, ktorým smerom sa tam uberá synodálna cesta. George Weigel zdôrazňuje, že táto cesta nevedie k schizme, ale k odpadnutiu od viery (heréze).
Weigel tiež potvrdzuje, že nový model katolicizmu reprezentovaný nemeckými biskupmi, ktorý je sotva odlíšiteľný od svetského progresivizmu, nebude schopný evanjelizovať postkresťanské prvky spoločnosti.