Rím patrí Slovákom...
Audiencia pre slovenských pútnikov – 30. apríla 2022Svätá omša z Baziliky svätého Petra – 30. apríla 2022
Svätá omša z Baziliky svätého Petra – 30. apríla 2022
Práve dnes, 22. apríla uplynulo 32 rokov od prvej návštevy svätého Jána Pavla II., vtedajšieho pápeža na Slovensku. Mnohí si pamätáme jeho láskavé slová, charizmatickú osobnosť, no najmä jeho život, ako svedectvo života s Bohom. Za svätého bol vyhlásený spolu s pápežom Jánom XXIII. 27. apríla 2014 na Námestí sv. Petra v Ríme, kanonizoval ich pápež František za prítomnosti emeritného pápeža Benedikta XVI.
Svätý Ján Pavol II.. Veľký, oroduj za nás.
Pastiersky list žilinského biskupa na Veľkú noc 2022
Milovaní bratia a sestry, v dnešnú nedeľu a každú nedeľu prichádzame do chrámu, lebo Kristus vstal z mŕtvych! Po prežitých dňoch pôstu, po týždňoch, poznačených strachom z vojny, po mesiacoch izolácie a neistoty vás pozdravujem slovami, oznamujúcimi najväčšiu a najdôležitejšiu udalosť v dejinách: Kristus žije! Prežívame radosť z víťazstva Ježiša Krista nad smrťou a to nám dáva novú nádej.
Verš dnešnej sekvencie pred evanjeliom hovorí: „Vstal Pán, Kristus, nádej moja!“ Ježiš nám dáva všetkým nový začiatok. Už netriumfuje smútok, temnota, smrť a hriech, ale radosť, svetlo, život, nádej a istota víťazstva.
Čítať ďalej: Pastiersky list žilinského biskupa na Veľkú noc 2022, listy, kázne biskupov
Biblista približuje pašiové postavy: Pilát bol cynik, Barabáš židovský hrdina, Veroniku evanjeliá vôbec nespomínajú
Evanjelisti zachytávajú sedem Ježišových viet na kríži, no od evanjelia k evanjeliu sa líšia, hovorí biblista František Trstenský.
V Piatok utrpenia Pána (Veľký piatok) sa každoročne čítajú Jánove pašie, kým na Palmovú (Kvetnú) nedeľu sa striedajú evanjeliá zvyšných troch evanjelistov. Prečo?
Ján ponúka jedinečný pohľad na utrpenie Ježiša Krista. Zvyšní traja evanjelisti približujú Ježiša ako muža bolesti a opustenosti. V Jánovom evanjeliu Kristus zomiera ako kráľ vo vedomí, že všetko je dokonané. To znamená, že je naplnené poslanie, pre ktoré ho Otec poslal.
Pre Jána kríž nie je nástrojom potupy, ale trón slávy a lásky, na ktorý Kristus – kráľ vedome a dobrovoľne vystupuje.
Kvetná nedeľa sa nazýva aj Nedeľou utrpenia Pána. Preto sa strieda opis Pánovho utrpenia troch evanjelistov Marka, Lukáša a Matúša, lebo zdôrazňujú rozmer bolesti. Na Veľký piatok sa koná poklona svätému krížu, ktorý je oslavou lásky, čo vyzdvihuje Ján.
Buď zvelebený, Bože môj, za milosť, ktorú si mi dal, viem, že som toho nehodný, ďakujem Ti za kňazstva dar!
Tvojim kňazom, Pane, sa stať a pred všetkými Ťa vyznávať, všetkým ľuďom Ťa rozdávať, Pane, dovoľ mi svätým kňazom sa stať. Povolanie si mi dal a ja Ti chcem slúžiť.
Takto nádherne hovorí na adresu dnešnej chvíle na adresu Kristovho kňazstva básnik, či spisovateľ.
Obeta otvára oči. Ak trpíš, ako nesmierne Ti to otvára oči. Utrpenie je potrebné, ale nie preto, aby sme nadávali na svet a na Boha, ale častokrát je potrebná obeta v tvojej rodine, aby si objavil krásu vo svojej manželke a manželovi. Až keď niekoho strácaš, až vtedy zisťuješ, čím bol a kým bol pre Teba. Apoštoli až keď stratili Krista, potom si uvedomili, čo sa to vlastne udialo. Každý z nás až keď stratí seminár, až keď vylezie z neho von, až potom si uvedomí, čo to je tá obrodná sila oltára. Aj každý kňaz až tým, že bude vysluhovať sviatosti, až tým, že vnikne do tej podstaty kňazstva ľudsky tak ako môže, až tým bude pociťovať, aký nesmierny dar mu dal Boh. Každou jednou sv. omšou môže rásť, lebo je to obeta, ktorá prináša silu jemu a je to obeta, ktorú práve cez sv. omše bude prinášať aj za iných, za svoju rodinu, za všetkých, ktorých nosí vo svojom srdci.
Kňaz je ten, ktorý bude oslavovať Boha, osviežovať ľudské duše, bude obetovať na oltári obetu Krista. On bude ten, ktorý bude OTVÁRAŤ OKNÁ OBRÁTENIU a OSVIEŽENIU. On bude ten, kto bude ľuďom ponúkať niečo vznešené a krásne. Ako nám dobre padne, keď v horúčave pociťujeme vo vlastných ústach aspoň trošku čerstvej vody. Práve toto osvieženie samotného Boha bude prinášať KŇAZ. Ochotne. Kňaz! Ochotne osviežuj a ochotne obraňuj, obetuj, oslavuj. Pretože omša ohromne obracia. Každá jedna sv. omša nám dáva nedoceniteľné, ľudsky nedoceniteľné hodnoty. Sv. Ján Vianney vraví, že keby som pochopil hodnotu jednej sv. omše, ktorú ja prinášam ako kňaz, musel by som zomrieť od toho nekonečného dobra, ktoré mi Boh dáva, keď môžem držať v rukách živého Boha. A každý jeden z nás, ktorý rozdáva Eucharistiu. Každá sv. omša obracia, ochraňuje, osviežuje. Prichádzajme s láskou a úctou na každú jednu sv. omšu, pretože tam je to žriedlo, ktoré potrebuje každý z nás...
Po uzurpácii moci udalosťami na jeseň 1947 na Slovensku a vo februári 1948 v rámci spoločného československého štátu začali komunisti otvorený boj proti cirkvám a veriacim. Prenasledovanie a perzekučné opatrenia komunistického režimu sa pochopiteľne v najväčšej miere dotkli katolíckej cirkvi, ako najpočetnejšej cirkvi na Slovensku. Postihli však aj evanjelickú cirkev a. v., reformovanú kresťanskú cirkev i ostatné menšie cirkvi a náboženské spoločnosti. Tento boj bol motivovaný nielen základnými marxisticko-leninskými tézami o náboženstve ako “ópiu ľudstva” a o viere v Boha ako o prežitku. Na Slovensku bol rovnako dôležitý aj mocenský faktor: po komunistickom prevrate zostali cirkvi a náboženské spoločnosti jedinou potenciálnou opozičnou silou v spoločnosti.