Pre lektorov, žalmistov, organistov a všetkých, ktorí majú radi biblické žalmy, ponúka prof. F. Trstenský ďalšiu časť podcastu „LAUDATE DOMINUM“ – „CHVÁĽTE PÁNA“. Približuje v ňom posolstvo žalmu, ktorý zaznie v našich kostoloch v túto nedeľu 19. septembra. Prajem Vám príjemné počúvanie.
Keď Ježiš vyhnal zlého ducha, jeho protivníci ho obvinili, že to dosiahol iba zo spolupráce s Belzebulom (porov. Mt 12,25). Kto to bol Belzebul, aký význam má toto meno a akú úlohu plní v evanjeliovom úryvku si môžete vypočuť v tejto časti podcastu prof. Františka Trstenského. Prajem Vám príjemné počúvanie.
Pre lektorov, žalmistov, organistov a všetkých, ktorí majú radi biblické žalmy, ponúka prof. F. Trstenský ďalšiu časť podcastu „LAUDATE DOMINUM“ – „CHVÁĽTE PÁNA“. Približuje v ňom posolstvo žalmu, ktorý zaznie v našich kostoloch v túto nedeľu 12. septembra. Prajem Vám príjemné počúvanie.
Poľský sociológ židovského pôvodu Zygmunt Bauman (1925-2017) vo svojom diele Úvahy o postmodernej dobe (1993, v českom preklade v roku 1995) ponúka štyri vzorce postmoderného sociologického a kultúrneho správania človeka. V tejto časti ponúka prof. F. Trstenský aplikáciu týchto vzorcov na život veriaceho človeka. Prajem Vám príjemné počúvanie.
Svätý Ignác Antiochijský bol tretí biskup v Antiochii. Za cisára Trajána (98 - 117) vypuklo veľké prenasledovanie kresťanov. Cisár prišiel aj do Antiochie. Ignáca u neho obžalovali, že obracia mnoho ľudí ku Kristovi. A keďže Ignác nechcel obetovať cisárovým bohom a zriecť sa viery v Krista, sám cisár nad ním vyriekol rozsudok. O jeho mučeníctve nás dosť podrobne informuje dejepisec Euzébius vo svojich Cirkevných dejinách. Cisár nariadil, aby ho odviedli do Ríma a hodili divej zveri. Nasadili mu okovy a viedli ho do Ríma. Ignáca eskortovala z Antiochie skupina vojakov, ktorí s ním nakladali veľmi surovo. Sám o nich v liste Rimanom hovorí ako o desiatich leopardoch, ktorých popudí ešte aj to, keď im človek urobí dobre.
Svätá Barbora sa narodila okolo roku 273. Pochádzala buď z Nikomédie (Turecko), alebo z mesta Heliopolis (Egypt) Jej otec bol bohatý Dioskur. Pochádzal z pohanského rodu, a pritom bol zaťatým nepriateľom kresťanskej viery. Svoju dcéru chránil ako zrenicu oka, pretože bol vdovcom a nemal iné deti a okrem nej nemal pri sebe viac nikoho.
Barbora bola veľmi krásna mladá žena. V kráse sa jej nevyrovnala žiadna panna v okolí. No Barbora nežiarila iba krásou tela, ale aj bystrosťou rozumu a silou ducha. Dioskur videl jej predivnú nádheru. Nechcel, aby na ňu pozerali oči jednoduchých a chudobných ľudí.
Preto ju s jednou vernou slúžkou umiestnil vo vysokej veži, do ktorej nik z ľudí nemal prístup. No urobil to skôr preto, že keď videl jej vysoké uvažovanie, bál sa, aby žijúc vo svete sa nedostala medzi kresťanov, aby nezanechala pohanstvo a neprijala Kristovu vieru.