Profesor František Trstenský vysvetľuje....
Biblista približuje pašiové postavy: Pilát bol cynik, Barabáš židovský hrdina, Veroniku evanjeliá vôbec nespomínajú
Evanjelisti zachytávajú sedem Ježišových viet na kríži, no od evanjelia k evanjeliu sa líšia, hovorí biblista František Trstenský.
V Piatok utrpenia Pána (Veľký piatok) sa každoročne čítajú Jánove pašie, kým na Palmovú (Kvetnú) nedeľu sa striedajú evanjeliá zvyšných troch evanjelistov. Prečo?
Ján ponúka jedinečný pohľad na utrpenie Ježiša Krista. Zvyšní traja evanjelisti približujú Ježiša ako muža bolesti a opustenosti. V Jánovom evanjeliu Kristus zomiera ako kráľ vo vedomí, že všetko je dokonané. To znamená, že je naplnené poslanie, pre ktoré ho Otec poslal.
Pre Jána kríž nie je nástrojom potupy, ale trón slávy a lásky, na ktorý Kristus – kráľ vedome a dobrovoľne vystupuje.
Kvetná nedeľa sa nazýva aj Nedeľou utrpenia Pána. Preto sa strieda opis Pánovho utrpenia troch evanjelistov Marka, Lukáša a Matúša, lebo zdôrazňujú rozmer bolesti. Na Veľký piatok sa koná poklona svätému krížu, ktorý je oslavou lásky, čo vyzdvihuje Ján.