Kardinál Dominik Duka kritizuje nemeckého kardinála i biskupa!

Kardinál Dominik Duka kritizuje kardinála Reinharda Marxa a predsedu Nemeckej biskupskej konferencie Georga Bätzinga za to, akým spôsobom vedú cirkev v Nemecku. „Je potrebné spytovať si svedomie, akým spôsobom v súčasnosti určitá časť biskupov, arcibiskupov i kardinálov plní svoje povinnosti, svoju prísahu vernosti,“ napísal emeritný pražský arcibiskup.

Viac čítaj tu, klikni sem.

Vladyka Cyril Vasiľ, SJ: Šesť hlavných právd

Človek od prirodzenosti smeruje k pravde. Je povinný ju rešpektovať a dosviedčať

Relativizovanie pravdy nie je len módou či vynálezom našich čias. Existuje, odkedy existuje človek, hovorí arcibiskup Cyril Vasiľ.

Po seriáli o desiatich Božích prikázaniach a siedmich sviatostiach sme pre vás pripravili sériu rozhovorov, v ktorých sa bližšie pozrieme na katolícke učenie zhrnuté v šiestich hlavných pravdách.

V úvodnom rozhovore arcibiskup Cyril Vasiľ poukazuje na pravdu ako takú, prečo majú ľudia sklony k jej popieraniu, vysvetľuje, ako vzniklo šesť hlavných právd a ako ich vnímať v postmodernej spoločnosti.

„Boh podáva dôkazy svojej existencie rovnako všetkým generáciám, aj tej dnešnej, a bude tak robiť až po tú poslednú. S Bohom je svet tajomstvom, ale bez Boha by bol absurdnosťou,“ hovorí košický eparchiálny biskup.

Mnohí ľudia dnes pravdu relativizujú, spochybňujú alebo nabádajú k tolerancii aj toho, čo pravda nie je. Prečo to robia?

Relativizovanie pravdy nie je len módou či vynálezom našich čias. Existuje, odkedy existuje človek. Je pokusom vyhnúť sa nepohodliu vyplývajúcemu z vnútorného konfliktu.

Ten môže vzniknúť medzi poznaním, ktoré by nás malo viesť k istému rozhodovaniu a konaniu v prípade, že takéto rozhodnutie a konzekventné konanie sa prieči nejakému inému nášmu záujmu, túžbe alebo so sebou prináša nejaké riziko.

Existenciu človeka od počiatku máme zaznamenanú vo Svätom písme. Kde je v ňom spochybnenie pravdy najvýraznejšie a s akými dôsledkami?

Relativizovaním pravdy začínal v raji had svoje pokúšanie: „Naozaj povedal Boh?“ (Gn 3, 1). Najslávnejšou ukážkou takéhoto prístupu bola Pilátova ironická odpoveď na Ježišove slová o pravde: „Ja som sa nato narodil a nato som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo o pravde. Každý, kto je z pravdy, počúva môj hlas.“ Pilát mu povedal: „Čo je pravda?“ (Jn 18, 37-38).

V tomto prípade dôsledky spochybnenia možnosti existencie pravdy boli: totálne protirečenie a bezcharakterné sfalšovanie pravdy, strata vlastnej vnútornej integrity, ľahostajné vydanie človeka na smrť.

viac čítaj tu: Postoj, svet kresťanstva

Svetový deň starých rodičov

Pozývame Vás v nedeľu 23. júla o 15,00 hod. do Farského kostola Panny Márie Fatimskej na adoráciu. Budeme sa modliť za našich starých rodičov...

Výročie posvätenia nášho chrámu

Dnes - 9. júla - sme oslávili 28 rokov od posviacky nášho Farského kostola Panny Márie Fatimskej v Rudinskej. Na slávnosť prišiel 9. júla 1995 do Rudinskej otec biskup Ján Chryzostom Kardinál Korec.

Pri oboch svätých omšiach sme ďakovali za Boží dar chrámu. Organisti, speváci aj spevokol zvýraznil krásnym spevom našu slávnosť.  Pán dekan hovoril v kázni o milostiach, ktoré môžeme pravidelne získavať vo svojom chráme. Čo znamená tento chrám pre mňa? Kazateľ porovnal vnímanie starozákonného ľudu a nás – novozákonného ľudu vykúpeného Ježišom Kristom. V Starom Zákone Izraeliti verili, že Boh je prítomný iba v chráme v Jeruzaleme. Iba tam prinášali obety a slávili najväčšie sviatky. Židia mali jednu svätyňu – jeruzalemský chrám a mnoho synagóg. Synagógy neboli miestom prítomnosti Boha, ale jedine miestami modlitby.

My máme prítomného Pána Boha v každom chráme, kde je svätostánok. Večný Boh tam býva. V chráme ponúka novú silu, svetlo, nádej, riešenie.

Pán dekan  hovoril, že my sme tá omilostená generácia, ktorá postavila chrám. Boh nedovolil postaviť chrám Dávidovi, dovolil ho postaviť jeho synovi Šalamúnovi! Postavili sme chrám,  ktorý je teraz farský kostol farnosti.

„Neviete, že ste Boží chrám a že vo vás prebýva Boží Duch?“ (1 Kor 3,16) Ak som Božím chrámom, aký (aká) som, ako sa správam? Keby sme žili toto, čo Boh od nás chce, museli by sme mať iné vzťahy. Boli by sme jednoducho lepší. To je stála pozvánka Boha. Prichádzajme do chrámu, čerpajme z milostí, ktoré chrám ponúka, stávajme sa lepší ľudia vo svojich vzťahoch...

Čítať ďalej: Výročie posvätenia nášho chrámu

Fatimská slávnosť v júli 2023 - Jozef Ratzinger st.

Jozef a Mária, rodičia Benedikta XVI., sestra

Pán dekan pokračoval v zamyslení nad testamentom pápeža Benedikta XVI. Nasledovala časť, ktorá hovorila o jeho otcovi: Otcova jasná viera naučila nás súrodencov veriť a ako smerovník vždy stála pevne uprostred všetkého môjho vedeckého poznávania. 

Kto bol otec Benedikta XVI.?

Zaujímavé informácie vieme z rozhovoru (Soľ zeme, 1996 ), ktorý poskytol Benedikt XVI.

Neboli sme chudobní v prísnom zmysle slova, lebo sme mali zaručený mesačný príjem, ale museli sme žiť veľmi úsporne a skromne, za čo som veľmi povďačný. Lebo práve v takých podmienkach vzniká radosť, akú bohatstvo nepozná. Robili sme čosi jeden pre druhého. Všetko to nás vnútorne hlboko spájalo.

Aby sme mohli všetci študovať, museli sa rodičia všeličoho zriekať. Cítili sme to a pokúšali sme sa vynahrádzať im to.

Čítať ďalej: Fatimská slávnosť v júli 2023 - Jozef Ratzinger st.

Prohlášení zástupců českých církví k manželství

Během svátků věrozvěstů Cyrila a Metoděje a mistra Jana Husa vznikla spontánní iniciativa zástupců křesťanských církví v ČR k vytvoření a podepsání krátkého prohlášení k současným rozhovorům o „manželství pro všechny“. Níže přinášíme text výzvy a jména podepsaných osob.

My, níže podepsaní představitelé a zástupci českých církví sledujeme veřejnou diskusi o manželství. Stále častěji v ní zaznívá pojem „manželství pro všechny“. Protože toto slovní spojení vyvolává různé asociace a zmatky, chceme zde učinit prohlášení o tom, co je manželství a proč je třeba ho chránit.

Manželství je trvalý svazek muže a ženy založený na dobrovolném oboustranném smluvním vztahu. Institut manželství nezaložili lidé, ale sám Hospodin ve chvíli, kdy stvořil člověka, jak je zaznamenáno v Písmu svatém: „Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.“ (Gn 1,27)

Manželství je tedy založené na vzájemné komplementaritě mužského a ženského prvku. A právě díky komplementaritě dochází k plození a rození dětí, a vytváří se prostor pro zdravý vývoj a výchovu dětí.

Uvedený charakter manželství neplyne pouze z křesťanského učení, daného v Písmu svatém, ale je poznatelný i z přirozeného řádu věcí.

Jsme přesvědčeni, že manželství nelze předefinovat, vždy bylo a bude smluvním vztahem mezi mužem a ženou. Společnost se může vyvíjet, ale některé věci jsou pevně dané a neměnné. K tomuto postoji nás vede nejen jednoznačné a závazné stanovisko biblického učení, ale také tisíciletá tradice. Společenská praxe neustále ukazuje, že manželství muže a ženy je nenahraditelným základem pro tvorbu kvalitní rodiny a zdravé fungující společnosti. Tam, kde se rodina rozpadne, rozpadne se i stát.

Proto je třeba ze strany státu i občanské společnosti manželství a rodinu chránit, podporovat a cíleně rozvíjet, protože stabilní rodina je v každé době jedním z nejdůležitějších stavebních kamenů společnosti.

Jan Graubner, římskokatolický arcibiskup pražský a předseda ČBK

Tomáš Butta, patriarcha Církve československé husitské

Martin Moldan, biskup Apoštolské církve

Evald Rucký, biskup Jednoty bratrské

David Novák, předseda Církve bratrské

Tomáš Tyrlík, biskup Slezské církve evangelické augsburského vyznání

Čítať ďalej: Prohlášení zástupců českých církví k manželství