Roráty - dvadsiaty prvý deň. Jozef
Štvrtý adventný týždeň
Streda
21. december 2022
Jozef
Počúval Boha a bol pripravený urobiť všetko, čo od neho žiadal.
Niekedy zvykneme hovoriť: „To nie je spravodlivé!“, najmä ak pociťujeme krivdu. Málokedy však kričíme: „Je to spravodlivé!“ Keď sa veci vyvinú podľa očakávania. Dnes sa stretnete s mužom, ktorého Biblia nazýva „spravodlivým mužom “. Máme pred sebou Jozefa, Máriinho manžela.
PIESEŇ...
V ten večer Jozef nemyslel na nič iné, len ako si ľahnúť do postele. Bol to jeden z tých ťažkých dní....
Jozef bol skromný tesár z rodu kráľa Dávida, ktorý bol zasnúbený s Máriou.
Starý otec Joachim nám porozpráva o jeho dilemách...
NAHRÁVKA
Veril, že Mária hovorí pravdu, no premýšľal, ako sa dostať z ťažkej situácie.
Jozef bez zbytočných diskusií poslúchol hlas Božieho posla a prevzal svoju zodpovednosť.
To je to, čo znamená byť spravodlivý – poslúchať Boha a robiť to, čo On očakáva.
ÚLOHA
Spomeňte si na dôležitých mužov vo Vašom živote – otca, dedka, učiteľa, kňaza alebo staršieho brata. Skúste im poďakovať za nejaké dobro alebo sa za nich pomodliť, aby ako Jozef smelo plnili svoje úlohy a povinnosti.
OTÁZKY
1. Z akého rodu pochádzal Jozef?
2. Čo robil Jozef, keď k nemu prišiel anjel?
3. V ktoré dni si pripomíname sv. Jozefa v liturgickom kalendári?
OBRÁZOK
Jozef
Môžeš si prečítať zo Svätého Písma – z evanjelia podľa Matúša: prvú kapitolu, verše: 1, 18 - 25
Mt 1, 18 - 25
18 S narodením Ježiša Krista to bolo takto: Jeho matka Mária bola zasnúbená s Jozefom. Ale skôr, ako by boli začali spolu bývať, ukázalo sa, že počala z Ducha Svätého. 19 Jozef, jej manžel, bol človek spravodlivý a nechcel ju vystaviť potupe, preto ju zamýšľal potajomky prepustiť. 20 Ako o tom uvažoval, zjavil sa mu vo sne Pánov anjel a povedal: „Jozef, syn Dávidov, neboj sa prijať Máriu, svoju manželku, lebo to, čo sa v nej počalo, je z Ducha Svätého. 21 Porodí syna a dáš mu meno Ježiš; lebo on vyslobodí svoj ľud z hriechov.“ 22 To všetko sa stalo, aby sa splnilo, čo Pán povedal ústami proroka: 23 „Hľa, panna počne a porodí syna a dajú mu meno Emanuel,“ čo v preklade znamená: Boh s nami. 24 Keď sa Jozef prebudil, urobil, ako mu prikázal Pánov anjel, a prijal svoju manželku. 25 Ale nepoznal ju, kým neporodila syna; a dal mu meno Ježiš.
Poznámky:
Mt 1,1 - "Syn Dávidov" je obľúbené pomenovanie Mesiáša u prorokov; tento názov používali na označenie Mesiáša aj Židia. "Kristus" je grécke slovo; je to preklad hebrejského slova "Mesiáš", po slovensky "Pomazaný". Pomazaním olejom sa v Starom zákone ustanovovali a uvádzali do úradu králi, kňazi a proroci. Kristus je Kráľ, Veľkňaz a Prorok. Kristus, ako potomok Abrahámov a Dávidov, vystupuje v dejinách ako stredobod všetkého, čo Boh urobil pre spásu ľudského pokolenia. Až po Ježiša trvá príprava na spásu. Ježiš spásu uskutočňuje a s ním prichádza na svet prisľúbené Božie kráľovstvo.
Mt 1,16 - Jozef sa nazýva manželom Márie, lebo podľa Božej vôle uzavrel s ňou manželský zväzok. Pravda, v manželstve zachovávali obaja ustavičné panenstvo, žili ako brat a sestra. Pretože medzi Jozefom a Máriou bolo uzavreté riadne manželstvo, Ježiš patril manželským právom nielen Panne Márii, ale aj Jozefovi. A to je dôvod, prečo rodokmeň, ktorý je vlastne Jozefovým rodokmeňom, mohol byť označený ako rodokmeň Ježiša Krista.
Mt 1,18 - Zasnúbenie u Židov bolo už pravým manželstvom. Len ešte "spolu nebývali" a až asi po roku manžel – snúbenec "prijal manželku" do svojho domu.
Mt 1,19 - Manžel u Židov mohol manželku prepustiť, ale musel jej dať priepustný list, v ktorom bola uvedená aj príčina prepustenia. Jozef nepomýšľal na takéto úradné prepustenie. Bol presvedčený o Máriinej nevinnosti, len nechápal toto tajomstvo.
Mt 1,25 - Duch Svätý poučil Jozefa, že Mária sa v panenstve stala matkou Božieho Syna; preto neporušil jej panenstvo ani pred narodením, ani po narodení Božieho Syna. To je učenie viery, o ktorom nemožno pochybovať. Výraz "ale nepoznal ju, kým neporodila syna," je hebraizmus a doslovný preklad latinského textu, ktorý podľa zmyslu treba chápať: A bez toho, že by s ňou nažíval, porodila syna. Ostatné časti evanjelia, ako aj tradícia Cirkvi predpokladajú ustavičné panenstvo Panny Márie. Hebraizmus »kým (až) neporodila« bol zaužívaný výraz východného človeka.