Domov

Nový film o Pátrovi Piovi

Od pornofilmov k Pátrovi Piovi.

Režisér Ferrara natočil film o známom svätcovi. Hlavný hrdina LaBeouf sa obrátil.

Renomovaný režisér aj herec prešli v posledných rokoch výraznou zmenou života.

Zdá sa, že tento rok je mimoriadne bohatý na filmy či seriály s kresťanským posolstvom. Začiatkom roka dorazila do amerických kín snímka inšpirovaná knihou Ozeáš od Francine Riversovej Vykúpená láska.

Na Veľký piatok si veriaci mohli pozrieť skutočný príbeh boxera, ktorý sa po obrátení stal katolíckym kňazom. Hlavného hrdinu otca Stua stvárnil hviezdny Mark Wahlberg. Nehovoriac o úspešnom seriáli Vyvolení, ktorý v máji prekročil 400-tisíc videní a aktuálne natáča tretiu sériu o Ježišovom verejnom učení.

Začiatkom septembra mal na festivale v Benátkach premiéru nový film o najznámejšom svätcovi 20. storočia Pátrovi Piovi. Snímka vyšla z dielne kultového režiséra Abela Ferraru, ktorý sa netají tým, že začínal pri pornofilmoch a preslávil sa v 80. a 90. rokoch kontroverznými filmami, ktoré boli plné drog, korupcie a sexuálneho násilia.

 

Nejde pritom o jeho prvý počin o tomto svätcovi, ku ktorému má zjavne blízko vďaka svojmu starému otcovi, ktorý sa narodil neďaleko svätcovho rodného mesta Pietrelcina. V roku 2015 spracoval jeho životnú púť v dokumentárnom filme Hľadanie Pátra Pia.

Americký hollywoodsky režisér, ktorý má už po sedemdesiatke, žije posledné dve desaťročia v Taliansku. Ako povedal v rozhovore pre agentúru Associated Press, je priepastný rozdiel medzi jeho staršími a drsnejšími snímkami vrátane Bad Lieutenant a Ms .45 a novým filmom Páter Pio. Za zmenu vďačí desaťročnému obdobiu abstinencie od drog a alkoholu.

„Len čo sme sa zbavili drog a alkoholu, začali sme vidieť iný spôsob života, žiť v inom živote,“ hovorí o svojej premene.

Okrem snahy zostať triezvy sa v posledných rokoch zameral aj na rodinný život a výchovu maloletej dcéry. Z predošlých vzťahov má dve dospelé dcéry, a ako sa vyjadril, vychovávať dieťa v triezvom stave je oveľa lepšie.

Ferrara je pokrstený katolík a vyrástol v katolíckom prostredí, no dnes sa považuje skôr za budhistu. Natočiť film o Pátrovi Piovi ho inšpirovali nielen jeho talianske korene, ale aj to, že je známy ako „svätec radikálnych rebelov“, ktorého „socha je u každého drogového dílera, kde bol“. Za vierohodnosť filmu sa podľa neho postavili viacerí cirkevní predstavitelia a scenár konzultoval s rehoľníkmi.

 

Hlavný hrdina konvertoval

Do hlavnej úlohy obsadil Ferrara hviezdu z Transformers Shiu LaBeoufa, ktorý má za sebou škandalóznu minulosť a čelí obvineniam svojej bývalej priateľky zo sexuálneho násilia. Ten vďaka postave Pátra Pia konvertoval na katolicizmus.

Koncom leta zaplavilo internet video, v ktorom biskupovi Robertovi Barronovi z diecézy Winona-Rochester rozpráva svoj príbeh o tom, ako mu Páter Pio zachránil život a počas prípravy na film sa obrátil. Ako uvádza v rozhovore, predtým, než úlohu prijal, bol na dne a mal samovražedné sklony.

„Keď som do toho (filmu) vstúpil, môj život bol ako v plameňoch. Odchádzal som z pekla. Už som nechcel byť hercom. Môj život bol úplný chaos. Ublížil som mnohým ľuďom. Cítil som hlbokú hanbu, hlbokú vinu. Von som veľmi nechodil. Mal som túžbu už tu nebyť. Bol som na odchode,“ dodal s tým, že zbraň mal už na stole.

Film, ktorý sleduje prvé roky Pátra Pia až po objavenie sa stigiem, bol natočený v novembri 2021 v Taliansku, kde sa odohrali skutočné udalosti. Podľa slov Ferraru, keď LaBeouf dostal hereckú úlohu, naskočil do svojho auta a zamieril rovno ku kapucínskemu semináru, kde sa štyri mesiace pripravoval na film.

Ako sa LaBeouf vyjadril, hoci v 13 rokoch absolvoval bar micva, nikdy židovskú vieru svojej matky úplne neprijal. O talianskom svätcovi ani katolicizme toho veľa nevedel. Kapucíni, s ktorými trávil čas pri príprave na úlohu, v ňom vzbudzovali zvedavosť a tí ho zasvätili do Matúšovho evanjelia a diel cirkevných otcov.

Vo videu LaBeouf hovorí, že predtým, ako si prečítal evanjeliá, považoval Ježiša za niekoho, kto je „jemný, krehký, milujúci, počúvajúci“, ale „bez dravosti, bez romantiky“. V evanjeliách sa stretol s veľmi odlišným a mužským Kristom.

Shia LaBeouf sa ďalej vyjadril, že pri jeho obrátení zohrala dôležitú úlohu tridentská omša, na ktorú chodil po celý čas príprav. „Latinská omša ma hlboko ovplyvňuje,“ povedal herec biskupovi. „Nikdy som nebol ateista. Vždy som bol agnostik. Vždy som mal vieru, ale nikdy som nemal spojenie. Latinská omša mi dala niečo, v čom som sa cítil spojený, niečo, čo ma vytrhlo z viery do spojenia.“

Režisér Ferrara na otázku, či nemal výhrady voči obsadeniu LaBeoufa do úlohy Pátra Pia vzhľadom na jeho obvinenia pre Daily Beast, reagoval, že „tohto nového chlapa nespoznával“.

„Keď som s ním zoomoval, rozprával som sa s iným chlapom. Poznám cestu, na ktorej je. Bojoval som s drogami a alkoholom a už desať rokov som triezvy. Takže viem, kde je. Nie, nemal som žiadne výhrady,“ povedal Ferrara. V rozhovore pre AP na jeho adresu povedal: „Neodsudzujte niekoho v najhoršom okamihu.“

 

Život svätca zobrazil na pozadí zrodu fašizmu

Nový film sa začína príchodom Pátra Pia do kapucínskeho kláštora v San Giovanni Rotondo. Ako uviedla agentúra AP, snímka zobrazuje sociálne spory medzi bohatými vlastníkmi pôdy, ktorých podporuje Katolícka cirkev, a socialistami, ktorí zahŕňali robotnícku triedu a roľníkov.

Sociálne nepokoje prerástli do málo známeho masakra po tom, čo socialisti vyhrali v roku 1920 miestne voľby a výsledky konzervatívci odmietli rešpektovať.

Zatiaľ čo sa socialisti snažili zavesiť svoju vlajku na budovu miestnej vlády, polícia strieľala do davu a zabila 14 ľudí, ďalších 80 zranila. Tento incident Ferrara považuje za katalyzátor fašizmu. V rozhovore ho nazval „masaker San Giovanni Rotondo“.

„Masaker je pre mňa ako začiatok druhej svetovej vojny, je to začiatok fašizmu… Myslím tým, že tu bol vynájdený a vytvorený fašizmus, nie je to nemecká myšlienka,“ povedal v rozhovore pre agentúru AP.

V rovnakom čase na rovnakom mieste mladý kňaz Pio z Pietrelciny pravidelne dostáva stigmy. Ferrara videl prepojenie v duchovných bojoch kapucína a politickom krviprelievaní v San Giovanni Rotondo, preto sa rozhodol o udalostiach natočiť film. Snímka opomína vatikánske vyšetrovanie a rôzne kontroverzie okolo Pátra Pia.

Podľa Ferraru je film až príliš aktuálny, hoci ho začal nakrúcať pred piatimi rokmi. K zobrazovanej udalosti pripodobňuje incident zo 6. januára, keď stúpenci Donalda Trumpa vtrhli do budovy Kongresu po tom, čo odmietli rešpektovať výsledky volieb v roku 2020. Paralelu so sfilmovanou udalosťou vidí aj v aktuálnom vzostupe neofašistickej strany v Taliansku a ruskú inváziu na Ukrajinu.

„To, na čo sa pozerám, je repríza druhej svetovej vojny. Pred 70 rokmi zomrelo 75 miliónov ľudí. To je ako včera. Deje sa to priamo pred našimi očami,“ vyjadril sa režisér pre agentúru AP.

Monika Ostrovská, prevzaté z portálu Postoj