Domov

Fatimská slávnosť v novembri 2024

obrázok: internet

Dnešnú slávnosť sme začali krásnou piesňou, ktorá vystihovala hlavnú tému: Buď vôľa Tvoja. „Denne sa modlím: buď vôľa Tvoja.“

A čo je Božia vôľa?

Pán dekan nám opäť ponúkol riešenie zo Svätého Písma. Rozobral nám príbeh proroka Jeremiáša. Ako žili hrozne Židia voči pravému Bohu. Pán Boh v tej dobe dal všetky krajiny do moci „svojho sluhu babylonského kráľa Nabuchodonozora“. Nepochopiteľné, ale bola to vôľa Božia! Jeremiáš im to vysvetľoval, Boh dopustil na Židov trest. Oni neposlúchli, vystúpil falošný  prorok Hananiáš. On zlomil drevené jarmo, ktoré strhol Jeremiášovi. A Boh povedal cez Jeremiáša: dám vám ťažšie jarmo – železné, lebo ste neposlúchli Boha Izraela.

Ak neprijmeme Božiu vôľu, ktorá je pre nás nie vždy pochopiteľná, pošle na nás „železné jarmo“, ťažšie, neznesiteľné....   

Otec biskup František Trstenský píše: Myslím, že s treťou prosbou Otčenáša máme ako ľudia najväčší problém. Niektorým sa zdá, že Boh až príliš vstupuje do nášho života. Neprichádzame pri tejto tretej prosbe o našu vlastnú slobodu? Nehrozí, že sa to naše, resp. moje ľudské „ja" stratí v tom veľkom Božom „ty", keď hovoríme o plnení Božej vôle?

 

Boh nechce, aby sme boli bezmocným náradím v jeho rukách. Všimnite si, ako je naformulovaná táto prosba. Nehovorí sa v nej: „Bože, ty, uskutočni svoju vôľu na zemi.“ Boh tu nie je priamo oslovený. To preto, že aj človek je zaangažovaný do tohto Božieho plánu. Pán Ježiš naučil túto modlitbu tých, ktorí chcú byť jeho učeníci. Ide o ponuku, nie o zotročenie. Vysloviť slobodné „áno" znamená možnosť povedať Bohu aj „nie". Človek povedal už v raji Bohu „nie" a deje sa to aj v dnešnej dobe. Každé naše vypovedané „nie“ voči Bohu je rozhodnutím človeka stať sa bohom.

Spomeňme si na ochotu plniť Božiu vôľu u Panny Márie v Nazarete. Ako odpovedá anjelovi Gabrielovi. Hovorí svoje Fiat.

V texte tretej prosby Otčenáša sa používa rozkazovací spôsob „genethéto“ čo môžeme preložiť „staň sa, nastaň, vykonaj sa". Je tu veľká podobnosť so slovesom „robiť, uskutočňovať". To znamená, že človek nie je pasívnym divákom alebo dokonca trpiteľom, ktorý či chce, či nechce, je zatiahnutý do Božích úmyslov a nemôže sa brániť. Pri tretej prosbe skôr môžeme povedať: „Boh uskutočňuje svoj plán spásy a človek je pozvaný, aby sa otvoril a pracoval, aby Božia vôľa aj jeho prostredníctvom nastávala.“

Veľmi dobre to vystihuje analýza slova „vôľa", ktoré sa v hebrejčine povie „racon", čo znamená „túžba, zaľúbenie". Plniť Božiu vôľu neznamená bezducho zachovávať prikázania, ale vidieť v ich plnení to, čo sa páči Bohu, v čom má Boh zaľúbenie. Môžeme sa pýtať, čo je túžbou Boha. Odpoveď nám dáva Sväté písmo: „Toto je dobré a milé pred Bohom, naším Spasiteľom, ktorý chce, aby boli všetci ľudia spasení a poznali pravdu.“ (1 Tim 2,4) Boh miluje ľudí a miluje svet. Preto poslal svojho Syna na tento svet, „aby sa skrze neho svet spasil“, ako to dosvedčuje samotný Ježiš v Jánovom evanjeliu  (Jn 3,17). Božia vôľa je spása ľudí. Nech nás napĺňa radosť, že Boh nás pozýva do tej najšľachetnejšej spolupráce, ktorou je záchrana sveta.

Kto vyslovuje túto prosbu so všetkou vážnosťou, ten mení svoj život,

lebo sa zaväzuje pracovať zo všetkých síl na spáse sveta. Kto sa modlí úprimne tretiu prosbu, chce sa v živote pozerať na svet Božími očami, premýšľať hlbšie, ísť na koreň problémov a hľadať skutočné riešenia, aj keď budú bolestivé, ale pravdivé a liečivé. V tomto nám je vzorom samotný Ježiš. Hoci on naučil túto modlitbu svojich učeníkov, nedištancoval sa od nej, ale ju svojím životom uskutočňoval. Konal v živote vždy to, čo sa páči nebeskému Otcovi: „Mojím pokrmom je plniť vôľu toho, ktorý ma poslal, a dokonať jeho dielo ."(Jn 4,34)  Plniť vôľu Otca je tak nevyhnutnou podmienkou, ako je dôležité jedlo pre zachovanie života. V Getsemanskej záhrade Ježiš vyjadril svoju túžbu, aby ho minul kalich utrpenia, ale na konci modlitby hovorí: „No nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane.“ (Lk 22,42) Môžeme teda povedať, že plnenie Otcovej vôle je tou najhlbšou odpoveďou samotného Ježiša.

Uvažujme: Ak človek odmietne lásku milosrdného a odpúšťajúceho Boha, ktorý „nechce smrť hriešnika“ (porov. Ez 18,23), aká alternatíva ľudstvu zostáva? Prítomnosť Zla a vláda sebectva, ktoré prináša nešťastie.

Spojenie „ako v nebi, tak i na zemi" nespájajme len s treťou prosbou, ale so všetkými troma prosbami.

Mohli by sme povedať, že nejde ani tak o tri rozdielne prosby, ale o jednu jedinú Božiu vec, ktorá je vyjadrená troma rozličnými výrazmi (meno, kráľovstvo, vôľa). Nemôže prosiť o svätosť Božieho mena a príchod jeho kráľovstva ten, kto nechce to, čo chce Boh.

 

obrázok: internet

Čo chce odo mňa Boh?

Klasický problém: Ak je Boh milujúcim Otcom, prečo trpia nevinní a jestvuje na svete utrpenie? Ako môže dobrý Boh niečo také dopustiť? Ponúkam niekoľko postrehov.

Je isté, že Boh nechce ľudské utrpenie, ako je rovnako isté, že nepoznáme Božie zámery. Nikto z ľudí nemôže vyčerpávajúcim spôsobom dať odpoveď nielen na pôvod utrpenia, ale na zmysel života ako takého. Človek sa však má usilovať spoznávať tento zmysel, klásť otázky a hľadať odpovede. Starozákonná Kniha Jób nás upozorňuje, že sa mýlime, ak si myslíme, že trpí iba ten, kto zhrešil. Utrpenie môže niekedy úplne presahovať naše schopnosti porozumieť mu. Mučivá otázka, či Boh môže dovoliť, aby trpel nevinný človek, je zodpovedaná v Božom Synovi, ktorý nevinný trpí a zomiera na kríži v totálnej solidarite s každým ľudským utrpením. Na prvý pohľad by sa zdalo, že ide o krutého Otca, ktorý nezbavuje svojho Syna „kalicha utrpenia", hoci ho o to žiadal. Veľkonočné ráno je Božou odpoveďou. Predchádzalo mu však to, že Ježiš úplne odovzdal celú situáciu do Otcových rúk, čo je príklad pre nás.

 

Veľmi zaujímavo vysvetľuje tretiu prosbu modlitby Otče náš pápež Benedikt XVI.: 

Buď tvoja vôľa, ako v nebi, tak i na zemi (Benedikt XVI., Ježiš Nazaretský, 164 – 167)

Zo slov tejto prosby sú zrejmé hneď dve veci: Existuje Božia vôľa s nami a pre nás, ktorá má byť meradlom našej vôle a nášho bytia. A ďalej: Charakteristikou „neba“ je to, že sa tam nevyhnutne deje Božia vôľa. Alebo inými slovami:

KDE SA DEJE BOŽIA VôĽA, TAM JE NEBO.

 

Podstatou neba je jednota s Božou vôľou, jednota vôle a pravdy.

ZEM SA STÁVA „NEBOM“, AK A NAKOĽKO SA NA NEJ DEJE BOŽIA VÔĽA;

 A JE IBA „ZEMOU“, ČIŽE PROTIPÓLOM NEBA, AK A NAKOĽKO SA OD BOŽEJ VÔLE VZĎAĽUJE.

PRETO PROSÍME O TO, ABY BOLO NA ZEMI AKO V NEBI, ČIŽE ABY SA ZEM STALA „NEBOM“.

 

Čo je to však „Božia vôľa“? Ako ju spoznávame? Ako ju môžeme konať?

Sväté písmo vychádza z toho, že človek vo svojom najhlbšom vnútri o Božej vôli vie, že v hĺbke našej bytosti je zakotvené niečo, čo nazývame SVEDOMÍM (porov. napr. Rim 2,15). Písmo však vie aj to, že toto spoločné vedomie so Stvoriteľom, ktoré nám dal do vienka, keď nás stvoril „na svoju podobu“, sa v dejinách akosi vytrácalo, slablo. Nikdy celkom nevyhaslo, bolo však mnohorakými spôsobmi zatienené. A preto k nám Boh nanovo prehovoril v dejinných slovách, ktoré k nám pristupujú zvonka.

Jadrom tohto dejinného „doučovania“ je v biblickom zjavení Desatoro z vrchu Sinaj.

Kto vníma Božie prikázania ako zotročenie vlastnej slobody alebo nimi pohŕda, ten Boha neprijíma ako Otca, ale ako despotu, a nie je jeho synom a dcérou, ale otrokom.

Keďže naše bytie pochádza od Boha, môžeme sa napriek všetkej nečistote, ktorá je pre nás prekážkou, vydať na cestu k Božej vôli. Starozákonný pojem „spravodlivého“ označoval práve toto: Žiť z Božieho slova, a teda z Božej vôle, a dospieť do súladu s touto vôľou.

Keď nám však Ježiš hovorí o Božej vôli a o nebi, kde sa Božia vôľa plní, tak to má opäť zásadným spôsobom do činenia s jeho vlastným poslaním. Pri Jakubovej studni hovorí učeníkom, ktorí mu priniesli jedlo:

„Mojím pokrmom je plniť vôľu toho, ktorý ma poslal...“ (Jn 4,34)

To znamená, že základom jeho života je jednota s Otcovou vôľou.

Autor Listu Hebrejom videl v zápase na Olivovej hore zakódovaný stredobod Ježišovho tajomstva (porov. Hebr 5,7) Celá Ježišova existencia je zhrnutá v slovách: „Hľa, prichádzam, aby som plnil tvoju vôľu.“

(Viac pozri Ježiš Nazaretský, 2. diel,  Ježišova vôľa a vôľa Otca, s. 156 – 161)

 

Abrahám Lincoln: Či je Boh s nami? V to nedúfam, v to pevne verím! O tom ani nerozmýšľam, pretože viem, že Boh je vždy na strane spravodlivého. Ale stále sa starám a modlím sa o to, aby som ja a môj národ stál na strane Boha.“

Je náš národ na strane Boha?

Mnohí ľudia na Slovensku nie sú na strane Boha!

Ak nie sú na strane Boha, môže byť Boh na ich strane???

 

Ako nájdeme Božiu vôľu?

 

V rozhovore s Bohom, čiže v modlitbe, tichu, vo sviatostiach (najmä v Eucharistii), ale, samozrejme, aj vo Svätom Písme. Katechizmus Katolíckej cirkvi v bode 2 826 píše: „Prostredníctvom modlitby môžeme rozoznať, čo je Božia vôľa’ (Rim 12, 2), a dosiahnuť vytrvalosť pri jej plnení. Ježiš nás učí, že do Nebeského kráľovstva sa nevchádza slovami, ale plnením vôle jeho Otca, ‚ktorý je na nebesiach’. Nie každý, kto mi hovorí Pane, Pane.....

Pán dekan nám ponúkol zaujímavý pohľad na plnenie mojej a Božej vôle v príkladoch:

Moja vôľa – Božia vôľa

Kríž - skrátim ho, neprešiel cez priekopu, zahynul

Človek bez nohy v Medžugorií

Carlo Acutis – jeho mama 

 

Práve dnes negatívne zhodnotil  Kardinál G. Muller vládu prezidenta Bidena, ktorý sa deklaroval ako katolík, avšak jeho politika nekorešpondovala s jeho vierou:

„Nestačí sa prezentovať ako katolík,

ak potom robíte protikresťanskú politiku.“

 

Je Božia vôľa to, aby Biden vyrábal potratové zákony, ktoré zabíjajú ľudí???

A spokojne mu kardináli Rímskej Cirkvi, ktorí sú hanbou Ježiša Krista, dávajú sväté prijímanie!!!

A teda čo je Božia vôľa?

Buď pravdivý/á a hľadaj pravdu v Božom slove!

 

 

Všimnime si Sväté Písmo a Božiu vôľu:

Jer 27, 5 – 11

1 Na začiatku panovania júdskeho kráľa Joakima, syna Joziášovho, oznámil Pán Jeremiášovi tieto slová: 22Toto mi hovoril Pán: „Urob si povrazy a jarmo a polož si ich na šiju! 33A odkáž kráľovi Edomu, kráľovi Moabu, kráľovi Amonových synov, kráľovi Týru a kráľovi Sidonu prostredníctvom poslov, ktorí prišli do Jeruzalema k júdskemu kráľovi Sedekiášovi,

4 a daj im tento príkaz pre ich pánov: Toto hovorí Pán zástupov, Boh Izraela: Toto povedzte svojim pánom: 5Ja som svojou veľkou mocou a svojím vystretým ramenom urobil zem, človeka i zver, ktorá je na zemi, a dal som ju, komu sa mi páčilo. 6 Teraz som však dal všetky tieto krajiny do ruky svojho sluhu, babylonského kráľa Nabuchodonozora; dal som mu aj poľnú zver, nech mu slúži! 7Všetky národy budú poddané jemu i jeho synovi, i jeho vnukovi, kým nepríde čas aj pre jeho krajinu. Budú mu slúžiť mnohé národy a veľkí králi. 8 Národ však a kráľovstvo, ktoré jemu, babylonskému kráľovi Nabuchodonozorovi, nebude poddané, a národ, ktorý si nevloží šiju do jarma babylonského kráľa, budem stíhať mečom, hladom a morom – hovorí Pán, kým ho nevydám do jeho ruky.

9 Preto vy nepočúvajte svojich prorokov, veštcov, snárov, hádačov a čarodejov, ktorí vám hovoria: »Nebudete poddaní babylonskému kráľovi!«, 10lebo vám prorokujú klamstvo, aby vás vyhnali z vašej krajiny a aby som vás rozohnal tak, že zahyniete. 11Národ však, ktorý vloží šiju do jarma babylonského kráľa a bude mu poddaný, nechám v pokoji na jeho zemi – hovorí Pán, bude ju obrábať a na nej bývať.“

 

Falošný prorok Hananiáš:

Jer 14, 14 – 16

 14A Pán mi odpovedal: „Lož prorokujú proroci v mojom mene. Neposlal som ich, ani som im neprikázal, ani som nehovoril k nim; lživé videnie, ničomné veštenie a výmysly svojho srdca vám prorokujú. 15Nuž takto hovorí Pán o prorokoch, ktorí prorokujú v mojom mene, hoci som ich neposlal, a ktorí hovoria: »Meč a hlad nebude v tejto krajine.« Mečom a hladom skončia títo proroci. 16A ľud, ktorému prorokujú, bude vyvrhnutý na uliciach Jeruzalema od hladu a od meča a nebude, kto by ich pochoval; ich a ich ženy, ich synov a ich dcéry. Na nich teda vylejem ich zločinnosť.

 

Jer 28, 12 – 17

12Keď už prorok Hananiáš zlámal jarmo zo šije proroka Jeremiáša, prehovoril Pán k Jeremiášovi takto: 1313„Choď a povedz Hananiášovi toto: Takto hovorí Pán: Drevené jarmo si zlámal, nuž urobím miesto neho jarmo železné. 14Lebo toto hovorí Pán zástupov, Boh Izraela: Železné jarmo položím na šiju všetkých týchto národov, aby slúžili babylonskému kráľovi Nabuchodonozorovi. Budú mu teda slúžiť; dal som mu ešte aj poľnú zver.“ 15A prorok Jeremiáš povedal prorokovi Hananiášovi: „Počujže, Hananiáš! Neposlal ťa Pán, ty si falošnou nádejou zavádzal tento ľud. 16Preto toto hovorí Pán: Pošlem ťa zo zeme preč, tohto roku zomrieš, pretože si hlásal vzburu proti Pánovi.“

17A prorok Hananiáš zomrel v tom roku, v siedmom mesiaci.

 

Bude Boh klásť aj nám "železné jarmo"?

Alebo už kladie???

 

 

Pieseň:

Buď vôľa Tvoja

 

Denne sa modlím: Buď vôľa Tvoja,

Pri tom prosím len nech je ako moja.

Nie je to ľahké prijať to, čo nechcem,

Môže to bolieť,  keď pokorný byť neviem.

Ja som chcel niečo a veril, že aj ty chceš,

A dnes už viem to, iba Ty poznáš odpoveď.

Čo sa zdá blízko, Ty vidíš veľmi vzdialené,

Čo ja chcem rýchlo, pre Teba nie je podstatné.

 

Ref:

Buď vôľa Tvoja,

aj keď iná je než tá moja,

Buď všetko, čo chceš Ty.:/

 

Preto sa modlím, nech vôľa moja,

O to Ťa prosím, nech je ako Tvoja.

Nauč ma prijímať z Tvojej ruky všetko,

Nechcem už snívať a potom sa pýtať: Prečo.

 

Ref:

/:Buď vôľa Tvoja, aj keď iná je než tá moja,

Buď všetko, čo chceš Ty.:/ Buď vôľa Tvoja

 

 

-------------------------------