Domov

Vladyka Cyril Vasiľ, SJ: Šesť hlavných právd

Človek od prirodzenosti smeruje k pravde. Je povinný ju rešpektovať a dosviedčať

Relativizovanie pravdy nie je len módou či vynálezom našich čias. Existuje, odkedy existuje človek, hovorí arcibiskup Cyril Vasiľ.

Po seriáli o desiatich Božích prikázaniach a siedmich sviatostiach sme pre vás pripravili sériu rozhovorov, v ktorých sa bližšie pozrieme na katolícke učenie zhrnuté v šiestich hlavných pravdách.

V úvodnom rozhovore arcibiskup Cyril Vasiľ poukazuje na pravdu ako takú, prečo majú ľudia sklony k jej popieraniu, vysvetľuje, ako vzniklo šesť hlavných právd a ako ich vnímať v postmodernej spoločnosti.

„Boh podáva dôkazy svojej existencie rovnako všetkým generáciám, aj tej dnešnej, a bude tak robiť až po tú poslednú. S Bohom je svet tajomstvom, ale bez Boha by bol absurdnosťou,“ hovorí košický eparchiálny biskup.

Mnohí ľudia dnes pravdu relativizujú, spochybňujú alebo nabádajú k tolerancii aj toho, čo pravda nie je. Prečo to robia?

Relativizovanie pravdy nie je len módou či vynálezom našich čias. Existuje, odkedy existuje človek. Je pokusom vyhnúť sa nepohodliu vyplývajúcemu z vnútorného konfliktu.

Ten môže vzniknúť medzi poznaním, ktoré by nás malo viesť k istému rozhodovaniu a konaniu v prípade, že takéto rozhodnutie a konzekventné konanie sa prieči nejakému inému nášmu záujmu, túžbe alebo so sebou prináša nejaké riziko.

Existenciu človeka od počiatku máme zaznamenanú vo Svätom písme. Kde je v ňom spochybnenie pravdy najvýraznejšie a s akými dôsledkami?

Relativizovaním pravdy začínal v raji had svoje pokúšanie: „Naozaj povedal Boh?“ (Gn 3, 1). Najslávnejšou ukážkou takéhoto prístupu bola Pilátova ironická odpoveď na Ježišove slová o pravde: „Ja som sa nato narodil a nato som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo o pravde. Každý, kto je z pravdy, počúva môj hlas.“ Pilát mu povedal: „Čo je pravda?“ (Jn 18, 37-38).

V tomto prípade dôsledky spochybnenia možnosti existencie pravdy boli: totálne protirečenie a bezcharakterné sfalšovanie pravdy, strata vlastnej vnútornej integrity, ľahostajné vydanie človeka na smrť.

viac čítaj tu: Postoj, svet kresťanstva